Předseda vlády v sobotu po pražském zasedání ústředního výkonného výboru sociální demokracie oznámil, že ČSSD trvá na třech miliardách pro kraje. Sobotka uvedl, že Ťok ho lednovým oznámením dvoumiliardové dotace na opravy silnic druhé a třetí třídy zklamal. "Pokud vyjádření pana premiéra znamená, že máme sahat do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), pak by měl ukázat prstem na tu dálnici, kterou letos nemáme začít stavět. A může si vybrat z chystaných pokračování dálnic D3, D6, D11, D35 a dalších, včetně modernizace dálnice D1," reagoval Ťok. Pakliže pan premiér není ochoten škrtnou nějakou z chystaných dálnic, nezbývá než najít další peníze v rozpočtech jiných resortů, včetně těch, které řídí ministři ČSSD, dodal.

Čtěte také: ČSSD trvá na tom, aby kraje letos dostaly na silnice tři miliardy korun

"Bohužel, už jsme si trochu zvykli na to, že pan ministr (Ťok) má se svojí agendou trochu problémy. Když se vždy objeví nějaká potíž, může za ni někdo jiný a někdo jiný ji má vyřešit," uvedl dnes v reakci zaslané ČTK volební manažer a odborný mluvčí pro dopravu ČSSD Jan Birke.

Birke: Ťok je rekordmanem v nečerpání peněz z EU

Ťok podle něj není schopen vyčerpat peníze z EU, které má k dispozici, a následně je není schopen poslat krajům. Podotkl, že Ťok je rekordmanem v nečerpání peněz z Evropské unie, kvůli němu se musel přijmout speciální zákon, aby vůbec bylo možné nějaké dálnice začít stavět.

Kraje mají podle sociálních demokratů připraveny projekty v rozsahu převyšujícím čtyři miliardy korun, které mohou začít okamžitě realizovat. "To pomůže hospodářskému růstu i zaměstnanosti, peníze tedy musí pan ministr najít," míní Birke.

Materiál o čerpání rozpočtu SFDI za loňský rok v souvislosti s možným financováním oprav silnic II. a III. třídy předložil do vlády ministr dopravy v pátek. "Podle aktuálních čísel jsme nejen plně dočerpali schválenou výši rozpočtu, ale i většinu dodatečných zdrojů. I přesto ministerstvo dopravy může ze zůstatku loňského rozpočtu poskytnout krajům na financování oprav silnic II. a III. tříd dvě miliardy korun," uvedl Ťok.

Loni kraje na opravy těchto silnic dostaly od státu tři miliardy korun, v roce 2015 to bylo 4,4 miliardy. Vedle ČSSD se nejméně pro tři miliardy letos koncem ledna vyslovila i Asociace krajů, kterou vede karlovarská hejtmanka za ANO Jana Vildumetzová.

Čtěte také: Sobotka: Případná koalice "všichni proti ANO" by nefungovala