Pivovary Staropramen se chystají ve svém areálu na pražském Smíchově vybudovat novou linku na stáčení piva do plastových láhví s roční kapacitou až 150.000 hektolitrů. ČTK to dnes zjistila z dokumentace předložené firmou k posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Jako součást projektu vznikne také nová skladovací hala, vyroste i protihluková stěna. Ta má ochránit před hlukem bytový dům a hotely stojící v sousedství smíchovského pivovaru.

„Velká konkurence mezi českými a světovými výrobci piva a stále se zvyšující oblíbenost piva baleného v PET lahvích nutí firmu k instalaci moderní stáčecí linky do PET lahví pro zajištění pokrytí poptávky po tomto typu balení piva,“ stojí v materiálu. Předpokládaný roční výkon nové linky má dosahovat 100.000 až 150.000 hekto­litrů piva.

Druhý největší výrobce piva

Pivovary Staropramen jsou druhým největším výrobcem piva v České republice s ročním výstavem kolem tří milionů hektolitrů nápoje. Celková roční produkce pivovaru má zůstat i po zprovoznění nové linky zachována, naopak se totiž sníží množství piva stáčeného do skleněných láhví. V současnosti Staropramen pivo do plastu plní v pivovaru v Nové Pace a v Maďarsku, řekl ČTK mluvčí firmy Pavel Barvík. Letos v červenci přišla společnost na trh s pivem Braník v dvoulitrových láhvích z umělé hmoty, již delší čas pak v 1,5litrovém balení prodává pivo Sládkův Měšťan.

Obliba piva v plastových láhvích u českých zákazníků roste obrovským tempem. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se loni jeho prodej v Česku zvýšil 45násobně, jeho růst potvrzují také obchodníci. Nárůst přitom pokračuje i letos. Podíl tohoto druhu balení na pivním trhu už dosahuje tří procent.

Konkurence

Domácí jedničkou v prodeji piva v plastových lahvích je skupina Heineken, která začala nabízet PET láhve s objemem 1,5 litru loni v dubnu, stáčela do nich Zlatopramen a Starobrno. Na konci minulého roku začal do PET lahví, ale o objemu dva litry, stáčet pivo také Velký Březňák. V dubnu letošního roku Heineken v pivovaru Starobrno spustil novou linku na stáčení piva do speciálních plastových lahví za více než 100 milionů Kč. Firma počítá, že letos vyrobí až 500.000 hektolitrů.

Od loňského léta pivo v plastových láhvích prodává například i lídr trhu Plzeňský Prazdroj, který se prodeji piva v plastových lahvích bránil řadu let. Začal do nich stáčet nejlevnější druhy piva Klasik a Primus.

Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého bude růst zájmu o pivo v PET láhvích dále pokračovat. Rozhodně však neočekává, že by plastové obaly u konzervativních českých pivařů v oblíbenosti v blízké době dohnaly tradiční sklo.