VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražané platí za benzín nejvíc. Valem přecházejí na biopalivo

Praha – „Tankovat k nám jezdí stále víc lidí. Fronty jsou tu nepřetržité a objevují se tu levná, ale i luxusní auta. Řidiči chtějí ušetřit," podotkl na dotaz Deníku pracovník čerpací stanice v Průhonicích.

18.3.2013 0
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Jan Vraný

Podobné zkušenosti mají i na dalších vyhlášených levných benzínkách, například v Uhříněvsi, ve Strašnicích, nebo ve Vysočanech. „Máme čím dál hlouběji do kapsy. Nebudu tankovat skoro za čtyřicet korun, když můžu mít litr za třiatřicet," připustil zákazník stanice v Uhříněvsi Václav Šmíd z Petrovic. „Je sice pravda, že musím častěji měnit palivové filtry a nepatrně se zvedla spotřeba, ale i tak ušetřím," dodal.

Modelová situace dokresluje sílící trend. Pražané jsou nuceni „živit" svá auta bezkonkurenčně nejdráže ze všech Čechů. Za benzin Natural 95 i za motorovou naftu na natankovaném litru dlouhodobě platí v průměru o korunu víc, než obyvatelé zbytku republiky. Podle společnosti CCS bez ohledu na to, zda ceny ropy na světových trzích padají, či naopak stoupají.

Vyplatí se přestavba motoru?

Vedle rostoucí popularity levných benzínek je tu ale patrný i další pozoruhodný fenomén. Stále více řidičů s pražskou poznávací značkou investuje do poměrně jednoduché přestavby svého benzínového motoru, která má umožnit bezproblémovou jízdu na biopalivo, známé na našem trhu už skoro rok pod značkou E85. Jde o směs etanolu a Naturalu 95 v obvyklém poměru osm ku dvěma.

„Je o něj velký zájem. Zhruba každý dvacátý řidič, většinou se starším autem a přestavěným motorem, volí E85," potvrdil Deníku pracovník čerpačky na Černokostelecké ulici. Právě zde a také na dalších třech benzínkách v metropoli E85 nabízejí. Vzhledem ke svému složení je takřka o deset korun na litru levnější, než Natural 95. Etanolu se totiž nedotýká spotřební daň.

Jak upozorňují někteří odborníci, vidina jasné úspory natankováním nápadně levného biopaliva E85 se může některým řidičům rozplynout, i když nezastírají i zřejmá pozitiva tohoto paliva.

Spotřeba paliva se může zvýšit

Například Jiří Jareš ze serveru Automedik uvádí, že spotřeba vašeho upraveného vozu jízdou na E85 může vzrůst až o patnáct procent. Majitel autodílny Jiří Koutný z Prahy 6 jde ještě dál. „Spotřeba se může zvýšit i o třicet procent. Řidič musí daleko častěji měnit olej a v mrazech může mít problém nastartovat," vypočítal Koutný.

Vyplatí se tedy toto levné palivo? „Cena odborné přestavby motoru se pohybuje zhruba mezi deseti až třiceti tisíci korunami, podle počtu válců. Vyplatit se to podle mě může, ale řidič by měl ročně najet alespoň dvacet tisíc kilometrů, jinak to pozbývá smyslu. A hlavně v zimě ředit napůl s Naturalem 95, což předchozí úprava motoru samozřejmě umožňuje" dodal Koutný.

Jareš z Automediku doplňuje, že samotné benzínky v zimních měsících nabízejí palivo E85 s vyšším obsahem Naturalu 95. Zdůraznil také ekologický provoz motoru. Při spalování biopaliva E85 prý vzniká až o sedmdesát procent méně emisí, což se do hustého městského provozu v metropoli hodí.

„Výkon motoru se díky vyššímu oktanovému číslu ethanolu zvýší přibližně o deset procent," poznamenal expert z nejmenovaného pražského autoservisu, který se zároveň specializuje na přestavby benzinových motorů na možnost využití paliva E85. Zároveň vyvrátil údajně nejrozšířenější mýtus, který koluje mezi řidiči. „Biolíh, obsažený v pohonné hmotě rozhodně není o nic více korozivní, než běžný benzín. Přímo tedy nepoškozuje nádrž, palivovou soustavu, ani motor," ujistil. 

ANKETA: Tankujete na levných benzínkách?

Michal Šmíd, Strašnice

Levným benzínkám se zásadně vyhýbám. Mám s nimi špatnou zkušenost. Neustále zanesený palivový filtr, vyšší spotřeba, nižší výkon. Zkrátka neušetříte. Jezdím na diesel a snažím se tankovat naftu s minimem biosložky.

Josef Šubert, Vinohrady

Určitě se snažím ušetřit kde se dá. Ale nutno přiznat, že tankováním levného benzínu ve skutečnosti neušetříte. Už před několika lety jsem investoval do přestavby na LPG a jsem spokojen. V žádném případě bych neměnil.

František Vobešlo, Bohnice

Vyrábět biopalivo je samo o sobě absurdní. Jen při samotné výrobě se spotřebuje tolik energie, že ve skutečnosti nás všechny toto biopalivo vyjde několikrát dráž, než uhlíková paliva. Je třeba myslet nejen na svou peněženku.

Autor: Jakub Krupka

18.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 0
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Indický film vznikal v Praze
DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení