Secesní vstupní hala Masarykova nádraží se po roce opravování zbavila lešení a ochranných ohrazení okolo stavby a otevřela se veřejnosti.

Nejvíce si oddychli cestující, kterých prostorami nádraží denně projde na třicet tisíc. „Bylo to tu stísněné a pořád dost hluku,“ říká cestující čekající na vlak do Kolína.

První fáze revitalizace nejstaršího koncového nádraží v Evropě, jež je dosud v provozu, byla včera slavnostně zakončena přestřižením pásky, kterého se mimo jiných účastnil i generální ředitel Českých drah Petr Žaluda: „Byl to velmi dlouhý a finančně náročný proces, jelikož se na rekonstrukci podíleli i památkáři.“

Secesní hala nádraží je technickou památkou, a tak oprava musela být prováděna restaurátorským způsobem, aby byl zachován původní vzhled. Musely být také zpracovány podrobné historické a umělecko-historické průzkumy.

„Rekonstrukce musela probíhat vysoce citlivě. Jednotlivé díly se rozebíraly a zvlášť se repasovaly, poté se opět montovaly dohromady,“ popisuje průběh rekonstrukce haly Martina Válová z oddělení PR v Penta Investments.

Na obnovu dvorany Masarykova nádraží bylo vynaloženo celkem 60 milionů korun.

Revitalizace bude pokračovat

V této fázi plánované celkové revitalizace nádraží došlo především k opravě zastřešení haly, nicméně tím revitalizace nádraží nekončí.

„Rekonstrukce se postupně bude týkat celé budovy nádraží, přibudou zde i nové obchody. Kdy přesně se to uskuteční, to záleží na postupech, projektové přípravě, povolení a památkářích,“ říká Žaluda.

„Chceme, aby se nádraží rekonstruovalo co nejrychleji. Nemohu však říci, zda to bude za rok nebo za dva,“ dodává.

Masarykovo nádraží si od revitalizace nyní na pár měsíců „odpočine“, jelikož došlo ke změnám v konsorciu Masaryk Station Investment (MSI), které je jedním ze dvou akcionářů Masaryk Station Development, jež má nádraží v pronájmu. Druhým, minoritním akcionářem jsou České dráhy.

Do MSI vstoupila v říjnu investiční skupina Penta, která společnost tvoří z 80 %.

„Nyní pokračování revitalizace stojí na dohodách mezi Pentou a Českými drahami. Začali jsme teprve vyjednávat, jak bude revitalizace pokračovat, v jaké rychlosti a kdo převezme hlavní iniciativu,“ uvádí David Musil, projektový manažer skupiny Penta.

„Diskutujeme o dalších krocích. Nemohu říct, který krok bude následovat, ale naším zájmem je, aby se co nejrychleji dokončila oprava budovy a také aby se začalo revitalizovat i okolí nádraží,“ dodává ředitel drah Petr Žaluda.

Odprodej přilehlých pozemků

Právě parcely v přilehlém okolí historické budovy rozvířily nedávno vlnu diskuzí ohledně jejich odprodeje a začaly se šířit zprávy, že České dráhy chtějí pozemky prodat pod cenou.

Spekulace se týkaly smluv z roku 2004, kde je stanoveno, jak vypočítat cenu pozemku.

„Cena pozemku se má podle smluvní dokumentace vypočítávat výhradně na základě postavené zrealizované komerční plochy. V případě že se podaří zrealizovat 125 tisíc metrů čtverečních komerční plochy, tak se za pozemky, na kterých budou tyto plochy postaveny, zaplatí 900 milionů korun,“ uvádí projektový ředitel investiční skupiny Penta Petr Palička. „Kdyby se postavilo více či méně, cena by se podle toho změnila. Ale v současné době to vypadá, že by se mohlo v souladu s územním plánem a požadavky města postavit 55 až 60 tisíc metrů čtverečních komerční plochy, z čehož pak podle stanoveného vzorce ve smlouvě vyplyne i cena,“ dodává.

V okolí budovy by tak v budoucnu měly vyrůst úřady, restaurace, obchody a hotely, tedy objekty, které do centra města „zapadnou“. „Zvažovaly se i byty, ale nakonec se zavrhly, jelikož by o byty, které mají z jedné strany nádraží a z druhé strany dálnici, nebyl mezi lidmi zájem,“ vysvětluje Palička.

Penta jakožto hlavní investor Masaryk Station Development (MSD) převzala všechny závazky, které vyplývají ze smluvní dokumentace z roku 2004, jejichž součástí je i mimo jiné závazek společnosti MSD zabezpečit postupnou revitalizaci Masarykova nádraží. „Otevřeně deklarujeme, že jsme připraveni pokračovat v partnerství v rámcích smluv z roku 2004, ale jsme rovněž připraveni vyjít vstříc aktuálním představám a zájmům Českých drah,“ říká partner skupiny Penta Marek Dospiva.

Masarykovo nádraží bylo postaveno v roce 1845 a je jedním z nejstarších v Evropě. Rekonstrukce dvorany byla první zásadní opravou historické budovy nádraží po 130 letech.

Je významné nejen svou historií, ale i unikátní polohou, díky níž se mohou cestující dostat přímo do centra metropole. Je i významným železničním uzlem v regionální dopravě pro mimopražské, kteří dojíždějí do centra Prahy za prací či školou.