Pražané berou útokem obchody i nákupní centra. Lákají je mnohdy až absurdní slevy na všechny možné i nemožné druhy zboží. „Kdo nakupoval dárky před Vánoci, prohloupil. Já teď utratím jen polovinu toho, co bych za dárky vydal před 24. prosincem,“ pochvaluje si třiapadesátiletý Jan Berka z Modřan. Má dvě dospělé dcery a tři vnoučata.

„Když to všechno spočítám, ušetřím minimálně 15 tisíc,“ vysvětlil. Dárky se u něj v rodině rozdávají s „mírným zpožděním už čtvrtou sezónu. A nejen on se rozhodl „odložit“ Štědrý den o několik desítek hodin. Podle odpovědí většiny oslovených nakupujících se z „posunutých“ Vánoc stává zvláště mezi průměrně a podprůměrně vydělávajícími Pražany trend.

Pod stromečkem jen drobnosti

„Štědrý den samozřejmě dál slavíme čtyřiadvacátého. Dáme si večeři, zapálíme svíčky na stromečku. Pod ním je ale jen pár drobností. Ty větší dárky si rozdáme až před Silvestrem,“ svěřila se Deníku pětatřicetiletá Jitka F. z Vysočan. Je právě na mateřské dovolené a její manžel jakožto školník na gymnáziu mnoho nevydělává.

„Je to porušení tradice, ale musíme počítat peníze,“ krčí rameny manžel Jitky F. „Právě jsme si koupili novou televizi. Kdybychom ji pořídili před Vánoci, stála by nás o 5 tisíc víc. To bychom si nemohli dovolit,“ potvrzuje Jitka F.

V podobném duchu odpovídala naprostá většina oslovených. Kupodivu i lidé, na první pohled zcela evidentně bez finančních obtíží, jsou ochotni čekat na povánoční slevy, které v centru města i na perifériích dosahují až sedmdesáti procent.

Levnější je spotřební elektronika, oblečení, sportovní náčiní, ale i knihy či originální hudební nosiče. A nakupující?

„Mladší mají zájem o inteligentní mobilní telefony a notebooky. Ty jsou hitem letošních Vánoc. Starší zákazníci chtějí domácí kina a různé kuchyňské roboty. Hlavně kávovary. Ušetří tu tisíce korun,“ sdělil Deníku zástupce známého elektro řetězce sídlícího mimo jiné na Zličíně.

V těsném sousedství stojící prodejna nábytku stáhla ceny u vybraných druhů sortimentu až o polovinu.

„Výhodu měli členové našeho zákaznického klubu,“ sdělila tisková mluvčí řetězce. „Už během dopoledne jsme museli doplňovat výrazně zlevněný textil. Mezi nakupujícími vedou ženy ve středním věku. Chtějí především pánské a chlapecké bundy a kalhoty,“ řekla vedoucí směny prodavačů obchodního centra na Národní třídě. Podobnou situaci hlásí i řetězec specializovaný na prodej cenově dostupné módy ve Štěrboholech.

„Na některé vybrané tituly jsme uplatnili slevy v řádech desítek procent,“ přidává se pracovník velkoprodejny knih na Václavském náměstí. „Po těch titulech sahají hlavně starší lidé,“ dodává. Opačná věková kategorie mezi tím obléhá prodejnu hudebních nosičů na Můstku.

Krize nekrize, lidé utratí víc než loni

Náctiletí hromadně utrácejí peníze, které našli pod stromečkem v prodejnách se značkovým sportovním oblečením a sportovním náčiním.

„Na některé snowboardy máme slevu i 80 procent. Ze skladu mizí rychle. Zrovna tak snowboardové kalhoty či bundy,“ říká provozní vedoucí jednoho holešovického skate shopu, který musí držet krok s internetovými portály nabízející slevy na zmíněný sortiment téměř celoročně.

Podle průzkumu jedné z renomovaných komerčních bank hodlají letos zákazníci v povánočních slevách utratit něco málo přes pět tisíc korun.

Průzkum se shoduje s obchodníky v tom, že největší zájem je o spotřební elektroniku a oblečení.