VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nastává čas letních brigád. Kde je hledat?

Praha - Letní prázdniny, ale i dny volna, jsou pro studenty obdobím, kdy mohou buď lenošit, dohánět zameškané učivo (to asi nejspíš nikoliv), nebo si přivydělat. Obětovat část volných dnů a splnit si za vydělané peníze nějaké přání. Doba, kdy byly k dispozici jen nabídky na manuální práci, jsou pryč. Poptávka je nyní i po intelektuálních výkonech, lépe placených než přemísťování břemen.

2.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Lubomír Stehlík

Na internetovém portálu Jobs.cz je každý týden vystaveno zhruba dva tisíce poptávek po brigádnících. U každé desáté pak jde o práci v marketingu a počet těchto nabídek každým rokem stoupá. Co si pod takovými brigádami představit?

Dnes je již zcela běžnou výpomocí roznášení letáků při nejrůznějších akcích. Jde o práci, u níž obvykle není zapotřebí žádná kvalifikace ani zvláštní schopnosti či extrémní výkony.

Tomu ovšem odpovídá i nabízená odměna, která je mezi brigádami v marketingu na nejnižší úrovni začíná na 50 korunách za hodinu.

Podobně je tomu s výpomocí v roli promotérů a hostesek a jiných profesí, které jsou na očích zákazníků, ovšem v tomto případě jsou přeci jen o něco vyšší nároky na reprezentativní vzhled a vystupování. Odměny jsou díky tomu také vyšší, kolem sto korun za hodinu práce.

Čím dál tím častější jsou brigády v marketingovém či zákaznickém výzkumu. Nejrůznější pozice tazatelů, anketářů, sběratelů dotazníků jsou průběžně obsazovány desítky. V části případů jde o práci v terénu, v části o telefonické dotazování. Jde o dobře hodnocenou práci. V Praze hodinová odměna začíná obvykle na sto korunách, v regionech je v průměru o 10 až 15 korun nižší.

Velký rozmach v poslední době zažívá takzvaný mystery shopping, při němž jsou testovány vybrané služby, obchody, restaurace a jiná zařízení. Při nákupu, který je často realizován až po platbu, brigádníci hodnotí vše, od dostupnosti služeb až po přístup personálu. Pro lidi se zálibou v nakupování může jít o velmi atraktivní brigádu, která jim kromě výdělku přinese i zábavu. Odměny jsou v tomto případě nadstandardní, v řádu sto korun, na druhou stranu obvykle nejde o příliš soustavnou práci. Po jednom či několika nákupech většinou spolupráce končí.

Nejen na léto jsou obsazovány brigádnické pozice v „klasických" marketingových profesích, jako je copywriter, specialista na správu profilů v sociálních sítích, online marketing či SEO (Search Engine Optimalization optimalizace internetových stránek pro vyhledávače. Je to úprava textů webových stránek tak, aby byl daný obsah ve výsledcích vyhledávání na co nejlepším, ideálně na prvním, místě, když uživatel zadá související klíčové slovo nebo kombinaci klíčových slov).

Většinou jde v těchto případech o dlouhodobější a dobře placenou spolupráci, minimálně sto korun, leckdy však až 300 korun za hodinu. Nároky jsou však poměrně vysoké, ne každý takovou práci získá a obstojí při ní. Pokud však uspěje, může se taková praxe hodit i jako slušné vylepšení profesionálního životopisu.

V oblasti marketingu lze získat letní brigádu také v celé řadě neziskových organizací, včetně těch nejznámějších a nejvíce respektovaných. Odměnou za práci pak není jen dobrý pocit, ale také slušná odměna. Obvykle začíná na 90 korunách, často se však vyšplhá až ke 200 korunám za hodinu.

Právník radí…

Jaké smlouvy nejčastěji uzavírají brigádníci?

- Dohoda o provedení práce může být uzavřena na práci v rozsahu do 300 hodin v roce. Pokud máte měsíční příjem pod 10 tisíc korun, neplatíte příspěvky na sociální a zdravotní pojištění. V dohodě si nezapomeňte sjednat způsob jejího ukončení.

- Na základě dohody o pracovní činnosti lze vykonávat práci až v rozsahu poloviny týdenní pracovní doby počítáno v průměru za období platnosti dohody, nejvýše však jeden rok. Dohoda může být skončena výpovědí bez udání důvodů k 15. dni následujícího měsíce, pokud nebylo sjednáno jinak. V dohodě nezapomeňte uvést, jaký rozsah práce se zavazujete vykonat.

- Místo dohod můžete uzavřít i klasickou pracovní smlouvu typicky na dobu určitou nebo na zkrácený pracovní úvazek. V takovém případě máte vždy nárok na dovolenou a zákon vás více chrání před skončením pracovního poměru.

Jakub Tomšej, právník AK CMS Cameron McKenna

Autor: Michal Achremenko

2.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Výročí atentátu na Heydricha připomenou dvě venkovní výstavy

Sobotka: Kandidátem ČSSD na Hrad by mohli být Zaorálek nebo Štěch

Kandidátem ČSSD v prezidentských volbách by mohli být ministr zahraniční Lubomír Zaorálek nebo předseda Senátu Milan Štěch. Serveru iDnes.cz to řekl předseda sociální demokracie Bohuslav Sobotka. Oba jsou podle něj výrazné osobnosti. Strana by mohla kandidáta vybrat v létě.

Chovanec popírá, že by útočník z Manchesteru letěl přes Prahu

Útočník z Manchesteru Salman Abedi (v arabském přepisu Salmán Abádí) neletěl před útokem přes Prahu. Na twitteru to dnes oznámil český ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Ministr to uvedl na základě poznatků, které dnes tuzemské bezpečnostní složky získaly od zahraničních partnerů. Podle Chovance není pravdivá informace, kterou přinesl německý list Der Tagesspiegel.

Bezpečnostní složky o letu útočníka Abediho přes Prahu nevědí

Praha - Bezpečnostní složky státu nemají podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) informaci o tom, že by útočník z Manchesteru Salman Abedi (v arabském přepisu Salmán Abádí) letěl před útokem přes Prahu. "Prověřujeme ji," napsal Chovanec na twitteru.

DOTYK.CZ

Lžete a zase lžete, pronesla Valachová a pak se rozplakala

/ANKETA/- Zasedání parlamentních výborů nebývá nijak dramatické. Až na výjimky. Tou bylo středeční jednání senátního školského výboru, který posuzoval návrh novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož hlavní součástí je kariérní řád.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies