Lidl láká na obvyklou čtvrteční akci. Zlevněné má být pánské sportovní oblečení. Jako model posloužil právě muž černé pleti. A tam nastal problém. Někteří lidé začali útočit na facebook firmy. Černoch se jim rozhodně v letáku nezamlouval.

„Tohle smrdí jako propagace nelegální imigrace z Německa. Však nám to chtěj natahat do škol na žíněnky 24/7 a jsou schopní všeho," píše na facebookovém profilu firmy Daniel Vácha a není jediný, vlna nenávisti se zvedla poměrně silná.


Čtěte také: Zaměstnanci Billy se mohou radovat, dostanou přidáno až 5 procent

Nenávistné a mnohdy vulgární komentáře vyhrožují, že jejich pisatelé začnou nakupovat jinde, nebudou totiž podporovat někoho, kdo na stránkách své nabídky má modela jiné rasy. „Jsme v Evropě 21. století, kde spolu soužijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více totiž poznáte, tím větší toleranci vůči jiným máte. Proč jsou naši modelové z různých koutů světa," odpovídá na jeden z nenávistných komentářů Lidl.

Každá mince má svůj rub a líc – i v tomto případě existuje řada lidí, kteří xenofobní narážky odsuzují. Kritika naráží na falešné vlastenectví, rasismus a jednoduchost českého národa.

 

Řežezec se proti nenávisti oficiálně ohradil ve středu. Ve svém prohlášení uvádí reakce na modela za rasistické. V podobné míře se s nimi v Čechách ještě nesetkal. Na stranu obchodu se staví i někteří ministři. "Leták pro Českou republiku připravujeme výlučně s ohledem na zboží, k jehož propagaci je určen, a využíváme k tomu jak vlastní, tak mezinárodní podklady. Tento postup zachováme i nadále. S ojedinělými projevy rasismu jsme se na Facebooku setkali již v minulosti, nikdy však v takové míře jako dnes," uvedl řetězec.

"V našich letácích věnujeme veškeré úsilí propagaci našeho zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování naprosto odmítáme. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku," uvedl dále Lidl.

Jak tyto projevy hodnotí někteří členové vlád yna svých twitterových profilech? "Letáky moc nemusím, ale kritizovat Lídl, že mají za modela černošského kluka je mimo!" uvedl na twitteru ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

"Rozhodl jsem se, že si nové sportovní oblečení koupím v Lidlu. Normálně letákové akce nesleduji, ale tentokrát mě reklama docela zaujala," reagoval ministr pro lidská práva Jan Chvojka (ČSSD).

 


"Stejně, jako Vy máte právo dát černocha do letáku, tak my máme právo s tím nesouhlasit a přestat u Vás nakupovat, takže 1:1," píše například Lukáš Mrázek.

Samozřejmě, kromě často vulgárních slov nevole se ozývají hlasy i z druhé strany bariéry, které odsuzují rasistické a xenofobní útoky proti Lidlu.

Nepřehlédněte: V rozinkách z Penny našla inspekce trojnásobek ochratoxinu nad limit

Rozmohl se nám tady takový nešvar - rasismus. Nevidím důvod, proč by na reklamním letáku neměl být černoch. Díky, že si za tím stojíte. Alespoň budou vaše prodejny bezpečnější, když se v nich nebudou vyskytovat všichni ti "vlastenci" a rasisti. Protože to oni jsou skutečnou hrozbou pro Evropu, píše Veronika Prokůpková

Nikdy by mě nenapadlo, jakou vlnu nenávistných komentářů může v roce 2017 vyvolat černošský model v letáku supermarketu. Takže prosím víc takových letáků, česká společnost je zjevně potřebuje, míní Kateřina Čopjaková.

Podle odborníka na extremismus Miroslava Mareše z brněnské Masarykovy univerzity rasistické příspěvky souvisí s rozvolněnější atmosférou posledních let, kdy podobné názory pronikly do většinové společnosti. "Jejich hlasatelé už nejsou ve společnosti tak ostrakizováni jako tomu bylo třeba před 20 lety," poznamenal. Souvislost také vidí s rozvojem sociálních sítí. Zároveň ale podotkl, že několik extremistických názorů na internetu neznamená, že vyjadřují názor celé populace. "Lidé s vyhraněnými názory se často snaží na internetových fórech profilovat a provokovat a přikládají sami sobě větší důležitost. Na druhou stranu se ukazuje, že klasický rasismus v české společnosti zakotven je, když je jeden leták dokáže takto rozjitřit," podotkl. Celou záležitost ale také spojuje s medializací případu.

Společnost podle něj mnoho způsobů boje proti podobným extremistům nemá. Část společnosti, která s těmito názory nesouhlasí, se může od nich distancovat. Právní nástroje se ale podle Mareše proti vlně extremistických výroků na internetu jeví čím dál víc jako bezzubé.