VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitelé billboardů hrozí žalobami na Českou republiku

Praha – Od 1. září minulého roku vešla v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, kde se zmiňují i billboardy u dálnic a silnic první třídy. Podle ní musí být odstraněny do pěti let. Háček je ovšem v tom, že se to týká i reklamních panelů, které stát povolil na dobu delší, než je ono přechodné pětileté období. Vypadá to, že jsme si zadělali na problém…

31.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Hana Masaříková

Jelikož se toto opatření nijak netýká billboardů umístěných v obcích a městech, novela vlastně jednostranně omezuje podnikání soukromých subjektů a rušením platných smluv (u billboardů nasmlouvaných na dobu delší než pět let) se stát fakticky dopouští vyvlastnění.

Toto se dotýká i americké firmy A.C.E. Media, jejíž platná povolení na provozování billboardů přesahují přechodné pětileté období. Naproti tomu billboardů, které jsou umístěny na „silničním pomocném pozemku" pronajatými jinými společnostmi na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic, kde smlouvy vyprší před koncem přechodného pětiletého období, se to netýká.

Na základě těchto skutečností zahájila americká společnost podnikající ve venkovní reklamě v České republice, přípravy na arbitrážní řízení s Českou republikou.

Nelegální reklama

Téměř polovina z celkového počtu billboardů u českých dálnic a silnic první třídy nemá potřebná nebo řádná povolení od příslušných úřadů, zejména ministerstva dopravy a ministerstva vnitra. Vzhledem k tomu, že nesplňují pravidla již dříve platné legislativy, měly být odstraněny už dávno.

I po přijetí novely zákona české dálnice lemuje 2200 billboardů (má se samozřejmě na mysli konstrukce billboardu), takže zhruba tisícovka z nich nemá řádné povolení. Proto už měly být odstraněny, tím spíše, že stojí v těsné blízkosti dálnice a nesplňují zákonné bezpečnostní normy. Podle nich existuje už od roku 2009 povinnost oddělit je od komunikace svodidly. Bez nich tyto billboardy ohrožují bezpečnost účastníků silničního provozu.

Ve všech těchto případech mělo ministerstvo dopravy dávno zajistit odstranění nelegálních reklamních zařízení. Zákon platný ještě před rokem 2012 na to stanovil lhůtu několika dní. Náklady na odstranění nelegálního billboardu přitom nese jeho vlastník. A pokud tak neučiní, reklamu odstranění reklamy zařídí samotné ministerstvo, které náklady na odstranění vlastníkovi vyúčtuje.

Chabá exekutiva

Státní správě dávaly možnost zasahovat proti nepovoleným billboardům už předpisy, které platily ještě před přijetím novely zákona. V konfrontaci s nelegálními billboardy je zřejmé, že státní orgány neplní svou zákonnou povinnost, neboť v zákonu o pozemních komunikacích je jasně řečeno, že příslušný silniční správní úřad má odstranění nelegálních staveb zajistit.

Nelegální billboardy stojí u silnic dál i přesto, že jsou mnohé z nich pro řidiče nebezpečné. Nečinnost napomáhá nepoctivým firmám, které budují stále nové a nové ilegální billboardy. To v praxi diskriminuje poctivé podnikatele, kteří zákon dodržují a neinstalují je bez povolení. To je jen další důvod, proč uvažovat o právních krocích vůči státu.

Z toho vyplývá, že nová legislativa z roku 2012, která si kladla za cíl „vyčistit" české dálnice od billboardů, je nástroj, který přináší hrozbu arbitráže.

Billboardy se dělí na dvě skupiny. První se nalézají v těsné blízkosti komunikace na tak zvaném silničním pomocném pozemku. Ten patří státu a spravuje ho Ředitelství silnic a dálnic. Tyto billboardy musí mít povolení a od vozovky je musí oddělovat svodidla.

Druhá skupina je za hranicí silničního pozemku v tak zvaném ochranném pásmu. Tady už svodidla povinná nejsou, ale povolení je rovněž zapotřebí. Šíře ochranného písma byla dříve vymezena hranicí sto metrů od osy přilehlého jízdního pruhu, v roce 2000 pak byla kvůli povolování reklam rozšířena na 250 metrů.

Kolik za to?

Minimální cena inzerce, za kterou je možné provozovat billboard a přitom dosáhnout minimálního zisku, je nad hranicí 30 tisíc měsíčně, pokud jsou na konstrukci dvě reklamní plochy a konstrukce je plně pronajata. Obvyklá cena se pohybuje mezi 36 až 48 tisíci korun za měsíc.

Autor: Michal Achremenko

31.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Patronem soutěže se stal Jakub Štáfek Lavi z kultovního seriálu Vyšehrad (na snímku). „Chance je zábavná, odvážná a drzá, stejně jako on,“ řekla mluvčí firmy Markéta Světlíková.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Bývalá ministerská náměstkyně žaluje stát kvůli svému odvolání

Bývalá náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková podala žalobu na stát kvůli svému odvolání z funkce. Tvrdí, že ji ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) odvolal v rozporu se služebním zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení