ČD budou tato vozidla postupně nasazovat na dálkové rychlíkové spoje. Bezbariérová vozidla dosud přibývají především v regionální a příměstské dopravě.

„Třicet vozů jsme schopni upravit během deseti maximálně dvanácti měsíců," uvedl náměstek ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michal Štěpán. Podle Českých drah počet cestujících s handicapem v posledních měsících roste.

Železnice je pro pohybově postižené osoby téměř výlučně jediná možnost hromadné meziměstské dopravy. Nízkopodlažních autobusů v dálkové dopravě je v České republice zatím velice málo, upozornil předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása.

Kvůli přepravám postižených se dostaly České dráhy do sporu se soukromým dopravcem RegioJet, který patří podnikateli Radimu Jančurovi. Ten státním drahám vyčítal ceny, za které státní dráhy nabízely zapůjčování plošin pro nástup vozíčkářů do vlaku, a které se podle něj pohybovaly v rozmezí 3600 až 7200 korun za použití. Od loňského listopadu Jančura s objednáváním plošin přestal s tím, že pohybově postiženým bude do vozidel pomáhat personál.

Bezbariérovým vozem je vybavená zhruba polovina spojů

Celkem České dráhy disponují zhruba 600 nízkopodlažními vozidly, které nasazují na 4400 spojů. Bezbariérovým vozem je tak letos vybavená zhruba polovina spojů státního dopravce.

Kromě zvyšování počtu bezbariérových spojů stojí za nárůstem těchto cestujících změna elektronického systému pro objednávání přeprav pro cestující s handicapem. Ten funguje od loňského prosince a dosud jej využilo na 2300 cestujících, uvedly ČD.

Nový systém podle Naděždy Bluďovské, manažerky odpovědné za cestování zdravotně postižených, přinesl cestujícím s postižením více jistoty. Nově jsou například všechny objednávky, ať už jsou podány prostřednictvím elektronického formuláře, mailu, elektronicky nebo u pokladny, vyřizovány s pomocí jednotného elektronického systému, který postiženým dokáže místo ve vlaku při objednání 48 hodin předem garantovat.