Jiní řidiči si v lepším případě pomyslí něco nepěkného nebo zanadávají – oprávněně – a v horším případě se dostávají do situací, v nichž může jít i o život. Potkávat auto s dodatečně namontovanými xenony – to totiž opravdu není důvod k pochvalnému mručení nad tím, jak si majitel svůj vůz pěkně vylepšil.

Člověk by spíš mručel vzteky: bílé až namodralé světlo je tak intenzivní, že posádka protijedoucího auta je nejen oslněna, ale prakticky oslepena. A to až na několik vteřin. Řidič tak urazí desítky metrů, aniž by přesně viděl, kam jede.

Kontroly 'světelných pirátů'

S příchodem podzimu a krátícími se dny, kdy za tmy většinou trávíme za volantem více času než někdy uprostřed léta, tento problém nabývá na aktuálnosti. A v motoristické veřejnosti sílí hlasy, aby podobným úpravám, které pro okolí opravdu představují nebezpečí, učinila policie přítrž. Opravdu nezůstává jen u volání po přísných trestech. Na novodobé „světelné piráty" se silniční kontroly skutečně zaměřují, potvrdil Ladislav Beránek z ředitelství pražské policie.

K frajerským úpravám (o nichž by měli moc dobře vědět, protože s nimi by jejich vozidlo neprošlo technickou kontrolou a majitel by do 30 dnů musel auto přistavit k prohlídce znovu, aby prokázal, že zjednal nápravu) se přistižení řidiči často nechtějí znát. „Já to auto už takhle koupil; vůbec nevím, že tam něco takového je," slyšel Deník od řidiče, kterého pražští policisté s xenony zasazenými ve standardních světlometech zastavili při dopravně bezpečnostní akci na Pankráci.

Pomalejší start, ale vyšší výkonXenonové výbojky fungují na odlišném principu než klasické žárovky s vláknem. Dochází v nich k výboji mezi elektrodami, které jsou umístěny v baňce naplněné inertním plynem. Takto vytvořené světlo má zhruba třikrát vyšší svítivost než u žárovky. Rozdíl mezi žárovkou a výbojkou je patrný na první pohled při rozsvícení – u výbojky postupně narůstá svítivost a plného výkonu dosáhne zhruba do 10 sekund.

Výbojky také mívají specifickou barvu světla. Ta se v závislosti na vlastnostech použitého inertního plynu pohybuje od mírně nažloutlého odstínu 4300 kelvinů až k nafialovělému odstínu 12 tisíc kelvinů (platí, že čím vyšší hodnota, tím víc světlo směřuje doběla až domodra; barevná teplota denního světla je 5200 kelvinů).

Mladý šofér, jehož vozidlo jasně svědčilo o tom, že jde o příznivce vylepšování v rámci tuningových úprav, u zvednuté kapoty koukal na policistu docela udiveně. Ne, ničeho neobvyklého si prý nevšiml – a kablík navíc, který by ke světlometu normálně vůbec neměl vést, nepostřehl; vlastně tomu ani moc nerozumí. Ale když auto dobře svítí, je to přece správné, ne? Přece to znáte: vidět a být viděn…

Ohleduplnost a bezpečnost ale v tomto případě velí něco jiného: nebýt oslňován – a neoslňovat! V případě zjištění neoprávněné montáže xenonových výbojek proto policisté mohou sáhnout k poměrně přísným sankcím. Ty se liší podle toho, jak závažný prohřešek byl odhalen, vysvětlil policista Beránek.

Různá výše pokut

Pokuty od pěti do deseti tisíc korun uložené ve správním řízení a zákaz řízení od šesti měsíců do jednoho roku mohou být ve hře v případech, že vozidlo způsobuje oslnění takové intenzity, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu. To platí především pro případ, kdy jsou výbojky umístěny do světlometů, které pro tento světelný zdroj nejsou schváleny.

S pokutou do výše dvou tisíc korun pak vyvázne řidič, pokud policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo je vybaveno xenonovými výbojkami v rozporu s technickými předpisy. Zde se jedná o případy, kdy výbojky jsou sice umístěny ve světlometech schválených pro jejich použití – chybí však elektronická regulace sklonu zajišťující jejich automatické korigování nebo nejsou doplněny ostřikovači (xenonová světla totiž musí být povinně vybavena zařízením pro jejich čištění, jelikož výbojky vyzařují velice intenzivní světlo, které se na znečištěném světlometu láme a způsobuje nepříjemné oslňování protijedoucích řidičů).

Levný nákup neznamená dobrou koupiPoměrně levných univerzálních přestavbových sad s xenonovými výbojkami je našem trhu k mání celá řada. Většinou bývají doplněny upozorněním, že nejsou určeny k použití v rámci provozu na pozemních komunikacích, tedy v běžném silničním provozu. Ani údaj o tom, že výrobek je homologován, přitom neznamená, že jde o schválený autodoplněk; míněna může být homologace z hlediska elektromagnetické kompatibility se zbytkem elektroinstalace v automobilu.

Takové onačení ovšem ještě nemusí být zárukou, že problémy opravdu nenastanou. Naznačují to internetové diskuse, v nichž se motoristé svěřují, že namontovaná sada ruší signál rádia, či dokonce vede k poruchám přístrojů automobilu. Ještě větším problémem mohou být podle odborníků vysokonapěťové měniče zvané ballasty. Laciné sady obsahují levné výrobky, jejichž nekvalitní provedení by mohlo způsobit i požár auta.

K použití v silničním provozu jsou určeny podstatně dražší přestavbové sady, které již nejsou univerzální, ale schválené pro konkrétní typy vozidel. I při jejich montáži je ovšem nutno dodržet stanovená pravidla daná pro přestavbu halogenových světlometů na xenonové předpisy EHK č. 48 a 98. První z nich nařizuje ostřikovače pro čištění světlometů a zajištění automatické regulace jejich sklonu, druhý řeší homologaci světlometů motorových vozidel pro použití plynových výbojek.

Lampy určené pouze pro osazení xenonovými výbojkami mají identifikační označení písmenem D (nachází se na rozptylovém skle světlometu nebo v zadní části jeho těla), existují také světlomety duální, schválené pro použití halogenových žárovek i xenonových výbojek; ty mají označení HCR DCR.