VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vykolejení vlaku prý mělo na svědomí zachycení čudlíku rukávem

Praha - Nebyly to následky poruchy (což se od počátku zdálo málo pravděpodobné) a nešlo prý ani o sebevražedný pokus s šokujícím ohrožením nic netušících lidí (jak naopak vlaková souprava, která navzdory všem bezpečnostním pojistkám zajela až do nádražní budovy, mohla na první pohled působit).

6.4.2016
SDÍLEJ:

Vážná nehoda uzavřela v noci na středu 15. července 2015 Masarykovo nádraží v centru Prahy. Souprava CityElefant přijíždějící do Prahy z Českého Brodu nezabrzdila, prorazila zarážedlo a zastavila se až v nádražní budově.Foto: DENÍK/Milan Holakovský

Nejnovější informace o souvislostech loňského vykolejení jednotky CityElefant, která při vjezdu do Masarykova nádraží v centru Prahy nezabrzdila, naznačují, že na vině měla být neopatrnost v kombinaci s nedbalostí.

Jízda bez autopilota

Závěrečná zpráva Drážní inspekce ČR cituje slova 59letého strojvedoucího, který vypověděl, že na výjezdu z libeňského nádraží, kdy se v kabině postavil, protože ho bolela záda, zřejmě při manipulaci se stěrači zavadil rukávem montérek o spínač zabezpečovače režimu jízdy systému automatického vedení vlaku.

Ten přepnul do polohy „vypnuto" nedopatřením, nikoli záměrně načež si nevšiml varování na monitoru a včas ani toho, že vlak najíždějící asi 40kilometrovou rychlostí do nádraží nezastavuje automaticky, a tak je na něm, aby začal brzdit manuálně. Když zaznamenal, že vlak nezastavuje, i když by už dávno brzdit měl, byl prý tak ohromen, že nedokázal účinně zasáhnout.

Přirovnání sice poněkud kulhá – nicméně přece jen by situaci bylo možno připodobnit k postavení kapitána letadla, který omylem vypne autopilota a je na něm, aby stroj vedl manuálně – avšak on si s tím hlavu neláme, jelikož zůstává přesvědčen, že vše je plně pod automatizovanou kontrolou počítačových systémů.

Již krátce po havárii se podařilo ověřit, že zabezpečovací systém na nádraží byl v pořádku a k přijíždějící soupravě vysílal správné signály. Vlak nereagoval, protože automatický systém byl deaktivován.

Reakcí na aktuální poznatky je doporučení inspektorů zkoumajících okolnosti nehody, aby vlaková automatika byla do budoucna upravena tak, že její vypnutí bude provázet i zřetelný akustický signál. U nehod na železnici je to totiž jako s leteckými neštěstími: vyšetřovatelé nejen odhalují příčiny a viníka, ale rovněž navrhují opatření, která by podobnému maléru měla napříště zabránit.

Až pod střechu

Železniční nehoda, kvůli najetí vlaku až do krytého prostoru nádražní haly skutečně snesoucí označení „nevídaná", se stala loni 14. července. Sedmačtyřicet minut před půlnocí osobní vlak přijíždějící z Českého Brodu nezastavil u peronu.

Elektrická jednotka CityElefant prorazila zarážedlo na konci koleje číslo 3 a zastavila se až v místech, kde se to během dne přímo hemží lidmi: jen kousek od prodejního stánku.

Spíše jen zázrakem (jemuž, pravda, přišla na pomoc pokročilá hodina) se havárie obešla bez obětí na životech i bez vážných zranění. Záchranáři pomáhali jen třem pacientům s lehčími úrazy. Do nemocnice převáželi pouze jediného z nich: muže středního věku s úrazem nohy.

Obecné ohrožení za desítky milionů korunV souvislosti s nehodou, při níž hmotná škoda podle údajů upřesněných během prošetřování události překročila 82 milionů korun (z čehož 80 milionů představuje škody na vlaku), byl strojvůdce obviněn z obecného ohrožení.

V případě prokázání viny a odsouzení by mohl být ve hře trest odnětí svobody až na osm let, připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie.

Muž předdůchodového věku je stíhán na svobodě; do mašiny už se ale po nehodě neposadil. Zaměstnavatel ho přeřadil na dílenskou práci v depu.

Čtěte také: Hrozivá nehoda na Masarykově nádraží: vlak nedobrzdil a vjel na peron

Autor: Milan Holakovský

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový přístřešek v tramvajové zastávce Nad Havlem
2

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Miloš Zeman a Karel Srp starší. Ilustrační foto.
5

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Co je pro někoho stará veteš, jinému poslouží. Zaklínadlo zní: Re-Use

Praha – Pomoci vdechnout nový život starým věcem mají takzvaná Re-Use centra, která umožní nacházet uplatnění pro starší, avšak stále funkční či využitelné předměty. Ty by jinak kvůli své nemodernosti skončily v odpadu. Po vzoru Vídně nebo třeba Budapešti začíná magistrát hledat vhodné prostory pro spuštění pilotního projektu – dobře dostupnou krytou halu. Či více hal: buď pro otevření hlavního Re-Use centra, nebo několika center menších.

Na ozdravné pobyty pro děti ze smogových oblastí půjde 40 milionů

Praha - Na ozdravné pobyty dětí, žijících ve smogových oblastech, půjde 40 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Žádat o ně mohou školy, školky a nově i dětské skupiny, a to od 4. září. Oproti dřívějším dotacím je nyní podmínkou, aby byl pobyt spojený s ekologickou výchovou. V dnešní tiskové zprávě to sdělilo ministerstvo životního prostředí.

Ztraceným lidem v lesích pomohou záchranné tabulky

Praha - Body záchrany. Tak se jmenují destičky se speciálním kódem, s jehož pomocí hasiči či záchranáři lehce lokalizují člověka v nouzi. V pražských lesích jich nově přibylo 29.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení