I tyhle smutné údaje jsou součástí bilance dění na tramvajových kolejích v metropoli – a to vlastně během necelých 24 hodin. Dva muži utrpěli zranění při střetu s tramvají v Karlíně, další v Michli. Ženy sanitky odvážely do nemocnic ze Žižkova a z Vršovic.

Černá série odstartovala ráno v půl osmé v Praze 4, kde tramvaj srazila chodce nedaleko zastávky Teplárna Michle. Dvě hodiny po poledni pomáhali záchranáři v Karlíně 52letému muži se zraněním hlavy, který na Sokolovské ulici nečekaně vstoupil mimo přechod do jízdní dráhy tramvaji. Dopravní policisté pak chodci naměřili přes dvě promile, připomněl v sobotu Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie.

O další čtyři hodiny později mířily záchranářské složky k zastávce Biskupcova na Žižkově, kde tramvaj vážně zranila 32letou ženu. Ta sice využila přechod, avšak na to, že jí železný kolos dá na zebře přednost, spoléhala marně. Před tramvají nemá chodec přednost nikdy; ani na přechodu!

Kolizím nebyl konec ani poté, co se pátek překulil do soboty. Hodinu po půlnoci byl těžce zraněn 27letý muž nedaleko karlínské zastávky Invalidovna, v půl druhé utrpěla vážné vícečetné zranění také 46letá žena, již v křižovatce ulic Vršovická, Bělocerkevská a U Slavie zasáhla tramvaj odjíždějící ze zastávky Slavia.

Chodkyně, která zkřížila cestu tramvaji mimo vyznačený přechod, byla podle Hulanových slov s největší pravděpodobností pod vlivem alkoholu. „Pro zjištění, jak dalece skutečně byla, či nebyla podroušená, nařídili policisté odběr biologického materiálu," doplnil Hulan.

Chodec nemá přednost před tramvají

Na opatrnost v blízkosti tramvajových kolejí lidé často zapomínají – a mnohdy si neuvědomují, že na přechodu pro chodce, kde provoz neupravují světelné signály semaforu, má přednost tramvaj; nikoli chodec. Má to svoji logiku, vysvětlil policista Hulan. „Tramvajová souprava je několikatunový kolos, který není v žádném případě možné zastavit takzvaně na fleku," konstatoval.

Zranění, která pěší účastníci při nárazu utrpí, bývají velmi vážné – často i s doživotními následky – a to zpravidla i v případech, že je po nehodě není nutné vyprošťovat zpod vozu.

Střety si již letos v metropoli vyžádaly dva životy – 1. května za úsvitu zemřela 39letá žena v Podolí, u zastávky Dvorce naproti Žlutým lázním, 27. května odpoledne podlehla způsobeným zraněním přejetá 54letá žena, která na obratišti u konečné stanice Bílá hora zřejmě ležela mezi vozy soupravy.

Čtěte také: Před tramvajemi se mějte na pozoru, radí dětem tramvaj