Shodou okolností oslovila odborníky na dopravu skutečně na slovo vzaté: porotce právě ukončené soutěže dopravních policistů v řízení křižovatky. Dostalo se jí tedy zasvěceného vysvětlení: ještě před pár okamžiky řídil provoz v křižovatce policista, který odešel - přičemž naskočily světelné signály na semaforech. A šoféři i chodci se teď musí řídit jimi. Paní to vyslechla - přesto ale odcházela nevěřícně kroutíc hlavou.

Chodci moc nevědí

To, že chodci nepostřehli, co se v křižovatce odehrává, bylo ostatně vidět často. Když na semaforech nesvítil panáček ani zelený ani červený, bylo často vidět, jak se pěší rovnou hrnou do vozovky. Někteří si policisty uprostřed křižovatky vůbec nevšimli, ačkoli reflexní vesta zářila do dálky a píšťalku nebylo možno přeslechnout - a i pokud ho zmerčili, často neměli ani potuchy, co jeho pokyny znamenají.

Ještěže kolem byla spousta dopravních policistů, kteří právě nesoutěžili. Těch se ti slušnější chodci zeptali, kdy mohou vykročit - a ostatní museli policisté usměrnit.

„Naštěstí kolegové hlídají, takže se zvládne i trojstranná uzávěra, která dělá asi největší problémy," svěřil se Deníku Tomáš Marek z dopravního inspektorátu I. obvodu pražské policie bezprostředně poté, co ukončil své soutěžní vystoupení v křižovatce. V té chvíli ještě nebylo možno tušit, že mluví budoucí vítěz.

Ano, jeho výkon v křižovatce byl dobrý; to poznalo i oko laika - ani porotci ale nechtěli předem tipnout, kdo se po sečtení bodů stane vítězem. Dobrých soutěžních vystoupení byla k vidění řada, chybiček jen pomálu. O vyrovnanosti soutěžících svědčí i fakt, že první i druhou příčku oddělovaly pouhé dva bodíky.

„S chodci je problém, ale řidiči dnes v rámci možností reagují dobře," zhodnotil praporčík Marek, který se během soutěže nesetkal s tím, že by musel řešit vypjatější situaci. Však také dokázal pomocí píšťalky a gest u šoférů zjednat si respekt - stejně jako těm méně zběhlým naznačit, co mají dělat a zda mohou jet, nebo musí zůstat stát.

Náročná křižovatka

Právě v tom tkví umění každého konkrétního policisty. Nejde ale jen o to mávat rukama tak, aby nikdo nenaboural. Podstatné je zvládnout řízení křižovatky tak, aby byl průjezd maximálně plynulý. U jednodušších křižovatek by stačilo brát ohled na intenzitu provozu v jednotlivých směrech s přihlédnutím k aktuální situaci (například uvolnit průjezd houkající sanitce) - složitější křižovatky už ale představují skutečný oříšek.

„Konkrétně tady jsou nejsložitější odbočovací pruhy křížící se s tramvajemi, jejichž průjezdu se dává větší prostor; důležité je vyčistit křižovatku právě od odbočovacích pruhů," vysvětlil Marek Deníku, co je na dirigování provozu v křížení ulic Vršovická a Bělocerkevská nejzapeklitější.

Šofér se zakoukal

S vážnějšími problémy se v křižovatce nesetkala ani Radka Novotná, jedna ze dvou žen mezi 19 soutěžícími. Ta už ale zažila, jaké to je, když se v řízené křižovatce stane bouračka. Nikoli během soutěže, ale v běžném provozu, který se bez ručního řízení neobejde třeba v případě poruch, havárií nebo při akcích, kdy je nutno operativně reagovat na měnící se situaci.

„Já jsem se koukal na vás," vysvětloval pak provinilý šofér. Sukni místo kalhot v křižovatce ale Novotná rozhodně nebere jako handicap. „Možná mě řidiči víc vnímají," míní. Jedna chodkyně ale toto postoj zjevně nesdílela. „Je tam holka; chudinka," zhodnotila řízení křižovatky ženou.

Prostě znát vše

Soutěž nazvaná O nejlepšího regulovčíka Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy, která se konala patnáctým rokem, ale nezahrnuje jen praktickou zkoušku v křižovatce. Nedílnou součástí jsou i testy, při nichž soutěžící musejí prokazovat své znalosti právních norem. Zákona o policii, zákona o provozu na pozemních komunikacích, přestupkového zákona…

Testy se ale netýkají jen ustanovení o silničním provozu, řekl Deníku šéf pražských dopraváků Pavel Švrčula. „Dopravní policista musí znát vše," konstatoval s vysvětlením, že zvlášť v poslední době se často stává, že se šoféři snaží ujet silniční kontrole - a tak dopravák musí mít jasno i v nedopravních záležitostech: kdy lze někoho omezit na osobní svobodě, za jakých podmínek použít donucovací prostředky…

„Dopravák musí znát i spoustu dalších předpisů, aby nezůstal zaskočen, když se někdo zeptá, a uměl odpovědět," doplnil policista Miroslav Boušek z organizačního štábu soutěže. Ten také potvrdil, že ujíždějící řidiči jsou v metropoli častějším jevem, než by kdo předpokládal.

Nejaktuálnější případ je z noci ne středu. Pražští policisté pronásledovali řidiče, který nezastavil hlídce; ten pak odstavil auto a snažil se utéct po svých. Důvod prozradila dechová zkouška po jeho dopadení. „Byl pod vlivem alkoholu na hranici trestného činu," poznamenal Boušek. Znamená to, že dotyčný nadýchal kolem jednoho promile - a vzhledem k tomu, že jde o hraniční případ, přesnou hodnotu určí laboratorní rozbor odebrané krve.

Zatímco v případě testů je hodnocení jasné, vlastní soutěž v řízení křižovatky lze s nadsázkou připodobnit třeba ke krasobruslení. Jak z hlediska výkonů na vozovce (rozhodně přitom neplatí, že by policista zůstával stát na místě), tak z pohledu jejich posuzování: rozhoduje „technické provedení" i „umělecký dojem".

Hodnotitele z řad dopraváků doplnili i zástupci dopravního podniku, kvůli nestrannosti byl přizván také vedoucí dálničního oddělení v Rudné Vladimír Klímek. Podobně jako u minulých ročníků nechyběl ani bývalý policista Stanislav Steklý, který už je sice v důchodu, ale mezi bývalými kolegy stále platí za zkušeného „starého praktika".

Ocenili také službu před desetiletímiVyhlášení výsledků, které se odehrálo v policejním muzeu na Karlově, mělo letos slavnostnější ráz než v uplynulých letech. Jednak se pražská „Zlatá regulka" dostala již do 15. ročníku, jednak se soutěž koná v jubilejní rok: pražské oddělení řízení dopravy si připomíná 60. výročí svého vzniku a na září se chystají oslavy 95 let od založení republikové dopravní policie. Součástí programu bylo i předání zbrusu nové medaile odboru služby pražské dopravní policie seniorům, kteří činnost pražských dopraváků formovali už před desetiletími: Zdeňku Marečkovi a Jaroslavu Meczlovi.

Výsledky 15. ročníku soutěže O nejlepšího regulovčíka
Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy
1. Tomáš Marek, dopravní inspektorát I. obvodu pražské policie
2. Jaroslav Hulvák, oddělení řízení dopravy ředitelství pražské policie
3. Tomáš Haratyk, oddělení řízení dopravy ředitelství pražské policie

Vítěz se na rok stává držitelem putovního ocenění Zlatá regulka (slovem regulka se označuje bílo-černá hůlka, s jejíž pomocí policisté usměrňují provoz); dva nejlepší postupují do republikového kola. To se letos uskuteční v září na Ústecku.