Pěkné počasí vyhnalo milovníky rychlých strojů na silnice. Jenže záchranka ani lékaři nestíhají zraněné motorkáře ošetřovat.

Nárůst o sto procent

Od začátku sezony do 20. května jich na pražských silnicích havarovalo 45, což je ve srovnání s minulým rokem téměř dvojnásobek. O sto procent stoupla také statistika úrazů cyklistů.

„Nejčastěji se jedná o úrazy hlavy a páteře. Z pětačtyřiceti letošních zraněných motorkářů jsme měli tři případy, kde šlo o bezprostřední ohrožení života, a ve dvou případech o částečnou amputaci dolní končetiny,“ uvedl ředitel zdravotnické záchranné Zdeněk Schwarz. Podle něj jsou nejčastějšími pacienty lidé ve věkové skupině od dvaceti do čtyřiceti let.

U cyklistů jdou zranění napříč věkovým spektrem, od předškolní mládeže až po seniory. I v těchto případech bývá nejčastěji postižena hlava, páteř a končetiny. Lékaři ošetřují zranění od zhmožděnin až po komplikované zlomeniny.

Silný stroj, slabá odpovědnost

„Téměř stoprocentní nárůst počtu zraněných nás netěší. Příčiny úrazů motorkářů bývají podobné: silné stroje v rukou mladých nezkušených řidičů, překračování rychlosti, často i alkohol. U cyklistů pak to, že nepoužívají ochranné přilby a chrániče, jsou neukáznění a nepozorní,“ tvrdí náměstek primátora Rudolf Blažek.

Podle policistů ale nepatří nehody v Praze k nejzávažnějším. Daleko větší problém je podle nich spíše na dálnicích, kde řidiči mohou jet vyšší rychlostí, a vystavují se tak riziku smrtelného úrazu více. „V metropoli se většinou bourá kvůli špatným manévrům nebo nedání přednosti v jízdě, rozhodně bych však netvrdil, že je hlavním důvodem rychlost,“ uzavřel jeden z policistů.