VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Křik po nehodě je ještě dobré znamení. Horší je ticho

Praha – Krev, zmatek, nářek, křik – a místy zase ticho, které je v podobných situacích mnohem zlověstnější než cokoli jiného. Tak to v úterý vypadalo ve vraku autobusu plném lidí, který ležel na boku na kolejích v železničním depu; v areálu Odstavného nádraží Praha jih. Ve skutečném vraku. Torzo autobusu, který již dosloužil, se stalo dějištěm rozsáhlého cvičení složek integrovaného záchranného systému. Také lidé uvnitř nebyli skutečně zraněnými pasažéry, ale velmi reálně namaskovanými figuranty.

18.4.2017 AKTUALIZOVÁNO 18.4.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Cvičení IZS - Vlak 2017,simulace nehody a následný zásah.Foto: Archiv VLP / Šťastný Vladimír

Jinak ale bylo vše jako doopravdy. Ve skutečně psím počasí, jako by se i nebesa rozhodla prověřit připravenost záchranných složek, se uskutečnil dlouho připravovaný nácvik nazvaný Vlak 2017. Cílem společného zásahu drážních i pražských hasičů a jejich kolegů z dopravního podniku, záchranářů, policie i strážníků bylo procvičit jejich společné nasazení a součinnost při záchranných pracích na místě čerstvě nahlášené mimořádné události. Do akce se zapojilo na 150 příslušníků záchranných složek.

Bylo potřeba zajistit rychlou pomoc

„Následkem neukázněnosti řidiče autobusu, který vjel na železniční přejezd, došlo ke střetu osobního vlaku s autobusem," přiblížil scénář cvičení Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty. Následky byla takové, jak by podobná nehoda mohla dopadnout ve skutečnosti: autobus ležel převrácený na boku (do této polohy ho mimochodem naaranžoval hasičský jeřáb již v minulém týdnu) – a uvnitř zůstala uvězněna spousta lidí. Šest desítek figurantů (převážně z řad studentů) představujících zraněné. Někteří vyvázli se šrámy, jiní na tom byli podstatně hůř – a další utrpěli i smrtelné úrazy.

Krvácející lidé nemohli opustit vrak autobusu ani poničený vlak. V době příjezdu prvních záchranných složek se na místě šířila panika. Bylo třeba situaci zvládnout, zajistit rychlou pomoc, roztřídění zraněných, postarat se o jejich evakuaci z havarovaných dopravních prostředků a připravit je k transportu do nemocnic.

Podobná cvičení jsou důležitá 

Ke skutečnosti měl přitom námět cvičení blíž, než by snad leckdo předpokládal. Napovídají tomu alespoň zkušenosti policistů i správců železnice, a to napříč celou republikou: nekázeň v podobě nerespektování výstražných zařízení na železničních přejezdech rozhodně není ojedinělá – a to nejen ze strany chodců a cyklistů, což bývalo k vidění v minulosti. V poslední době bylo opakovaně zaznamenáno hazardérství i ze strany řidičů-profesionálů.

„Není otázkou, zda se podobný scénář někdy odehraje – ale pouze kdy k tomu dojde," připomněl v úterý velitel zásahu Miloš Němec, podle jehož slov jsou podobná cvičení nesmírně důležitá. „Až přijde ten okamžik, kdy se nehoda stane realitou, budeme mít již vyzkoušené a natrénované jednotlivé činnosti," konstatoval.

Všichni znají své role 

Mimo jiné to znamená, že šance na přežití zraněných se zvýší. Ředitel pražských záchranářů Petr Kolouch připomněl, že na místě byla i speciální technika nasazovaná při podobných hromadných neštěstích. Především však ocenil nácvik spolupráce s partnery z dalších složek integrovaného záchranného systému na místě neštěstí.

„Pokud funguje, jak má, a všichni znají své role, můžeme se maximálně soustředit na zdravotní stav pacientů," uvedl ředitel pražských záchranářů. V rámci cvičení však byla důležitá i součinnost operačních středisek zapojených složek záchranného systému a koordinace činností s krizovým štábem hlavního města. Nechybělo nicméně ani plnění těch nejsmutnějších úkolů: spolupráce při identifikaci obětí.

Cena za hazard? Loni vyhaslo 45 životůTo, že železniční přejezdy jsou nebezpečné – a to doslova smrtelně – potvrzují smutné statistiky. Loni se na křížení silnic s kolejemi stalo 175 nehod. Vyžádaly si 45 lidských životů a dalších sedm desítek zranění. Varující je, že častějšími viníky nehod jsou v poslední době profesionální řidiči. Ti, kteří sedí za volanty nákladních vozů – nebo dokonce autobusů. Ti, jejichž havárie přinášejí nejtragičtější následky. „Celých 99 procent všech nehod na železničních přejezdech zaviní řidiči," upozornil v úterý generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý na zjištění Drážní inspekce ČR a výsledky policejních vyšetřování. Dříve se to nestávalo – nyní však nerespektují ani přejezdy opatřené závorami. Někdy je objíždějí, jindy nadzvedávají – nebo na přejezd vjíždějí už v době, kdy bliká červené výstražné světlo. „Na každý přejezd přitom upozorňuje hned trojice dopravních značek umístěných v rozmezí 240, 160 a 80 metrů před přejezdem. Neobstojí tak ani argument, že o přejezdu nevěděli nebo neměli čas dobrzdit," poznamenal Surý.

Autor: Milan Holakovský

18.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

rekonstruované podkroví

V podkroví můžete mít své království

Ministr kultury Daniel Herman a premiér Bohuslav Sobotka.

Sobotka se sejde s Hermanem k bilanci v Klementinu

Soud znovu zastavil stíhání Krejčíře za únos podnikatele Konečného

Pražský městský soud dnes opět zastavil trestní stíhání Radovana Krejčíře za údajný únos podnikatele Jakuba Konečného. Případný uložený trest by totiž podle názoru soudního senátu neměl význam vedle dalších trestů, které již Krejčíř dostal.

DOTYK.CZ

České pivo určené ženám pobouřilo Britky. Je to sexismus, zlobí se

Česká společnost Aurosa Martiny Šmírové uvedla na trh stejnojmenné pivo, určené ženám. Když ho zkusila prodávat v Londýně, narazila. Britských žen se dotklo, že jim někdo předepisuje, jaké pivo mají pít.

Doprava se v Praze zahustila, ovlivňují ji nová omezení

Praha – Viditelně ucpanější než v jiných pracovních dnech, což je teď v době prázdnin neobvyklé. To byla Praha pondělního rána. Deníku si svorně postěžovali dva řidiči, kteří v zaměstnání v Jinonicích sedí u sousedních pracovních stolů – a jejich cesta se nečekaně protáhla.

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Nájmy bytů jsou poměrně obvyklé, méně častý byl donedávna pronájem domů, nicméně to se mění. S ohledem na vysoké ceny pozemků dává řada lidí přednost právě pronájmu. Přesto i na první pohled jednouchý pronájem s sebou nese řadu právních aspektů, na které je třeba dávat pozor. Jedním z nich jsou nepochybně opravy pronajímané nemovitosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení