VYBRAT REGION
Zavřít mapu

SLOUPEK: Atlas příměstských vlakových cestujících

Jela jsem ráno vlakem do redakce našeho Deníku, který sídlí v Uhříněvsi. Mimo centrum městského dění, a tak i cesta sem je jako výlet na venkov. Jezdím totiž vlakem. Nejdřív krabice skladů, komíny malých příměstských továren, potom i pole.

19.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Sleduji často děti, které vlakem do Prahy jezdí třeba z Říčan, Benešova nebo Strančic denně na základní a vysoké školy. Ráno bývají rozespalé, v brzkém odpoledni rozjařené, později unavené. Většinou ale cestují jako parťáci ve dvou nebo ve skupince, a tak jim čas utíká.

Snažím se teď pozorovat, jak tráví prostor na trase mezi Prahou a svým nedalekým domovem dospělí, když jedou sami. Velkou skupinu tvoří takzvaní telefonisté. „Prosím tebe, tak já už jedu, jo…" „Právě jedu vlakem, ale mluvte. Co potřebujete." „Bohužel už nejsem u mailu, zavolejte mi zítra." Telefonáty lidí, kteří cestují na krátkou vzdálenost, jsou poměrně nudné a rutinní. Za to hlasité od začátku až do konce.

Potom jsou tu čtenáři novin. Ti nemají obzvlášť rádi, když si k nim někdo přisedne, protože potřebují rozmach na otáčení velkoformátových stran. Další skupina jsou lidé se sluchátky na uších, kteří se s podepřenou tváří dívají z okna a dění ve vlaku si všímají co nejméně. I průvodčí jim musí klepat na rameno, aby mu předložili jízdenku nebo Openkartu. Také tu ovšem nechybí naopak velmi hlasití náruživí posluchači hudby, kteří do svého programu zapojují celý kolektiv ať spolucestující chtějí nebo ne. Ještě jsou tu svačinkáři. Kteří si rozbalí jídlo v klíně a kontrolují přitom pohledy spolucestujících. Podle mě si takto své labužírování nemohou ani užít. Protože na této trase jezdí z práce taky hodně pracantů v modrákách, často mají místo uheráku s pečivem jen plechovku nebo láhev piva. Obzvlášť ráda mám lidi s knihou, když ji u otáčení stran naklopí tak, abych viděla, co čtou. A ti nekrásnější jsou přemýšliví lidé, kteří se s pohledem z okna nacházejí v jiném světě. Nikoho neruší a jízda je pro ně požitkem.

Teď, když vzduchem padají nadýchané vločky sněhu, jsou obrazy podél tratě plné industriálních nestvůr a špinavých na vlas stejných klonů paneláků, tak nějak uhlazenější, tišší a něžnější. I ten kluk, co si vždycky z mobilu pouští rytmickou snůšku nadávek, teď přeladil na melodičtější písně. A ti, co čtou a co svačí, se občas podívají z okna a zase spustí oči k tomu, co mají právě v rukou. Jen telefonisté vám neúnavně sněhového vzácného klidu nekonečně vyprávějí, že zrovna jedou ve vlaku a je to hrozné. Protože vůbec na nic nemají čas. Ale tohle sdělení jim vyjde na celou jízdu.

Autor: Kateřina Chvátalová

19.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo zahraničních věcí. Ilustrační foto.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik hledá partnera pro úpravy tváře okolí stanic metra D

Praha – Maximalizace využití potenciálu rozvoje území navazujícího na stanice prvního provozního úseku budoucí trasy metra D. Poněkud krkolomně je pojmenován cíl vymyslet a připravit co nejlepší podobu nejbližšího okolí stanic budovaných v rámci první etapy výstavby budoucí nové linky metra – a následně plány také společně uskutečnit. K naplnění ve čtvrtek udělal pražský dopravní podnik konkrétní krok. Na základě čerstvého usnesení pražských radních vyhlásil soutěž na výběr strategického partnera do budoucího společného podniku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení