VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výuce dějepisu chybí příběhy a spojení se současností. Měsíc filmu to mění

Střední Čechy, Praha – Koordinátorka projektu Příběhy bezpráví Kateřina Saparová Deníku přiblížila letošní Měsíc filmu na školách, který učitelé využívají k tomu, aby studenty bezprostředně seznámili s moderními dějinami.

12.11.2013
SDÍLEJ:

Také školy z Benešovska se zapojily do projektu Příběhy bezpráví – měsíc filmu na školách.Foto: Ilustarční foto: Zdeněk Plachý

Můžete už letošní ročník a zájem o promítání srovnat s těmi předchozími?

Až do loňského roku počet škol každý rok mírně rostl, vloni to bylo 776 základních a středních škol. Letos se zapojilo již více než 650 škol a očekáváme, že ještě pár jich přibude i během listopadu, nicméně skončíme s o něco nižší číslem. Důvod je hlavně ten, že kromě filmu na DVD nabízíme nově učitelům filmy i na portále jsns.cz, kde je mají k dispozici po celý rok, mohou je streamovat či stáhnout a pustit později. Používají tedy filmy ve výuce celoročně, za což jsme rádi.

Podle jakých kritérií vybíráte filmy?

Hlavním kritériem je silný příběh. Pracujeme s mladým publikem, předáváme jim poměrně náročné téma nedávnou totalitní minulost našeho národa a proto volíme formu, které je jim blízká. Filmy který vybíráme vyprávějí příběhy konkrétních lidí, lidí, kteří nejsou hrdiny ve smysl supermanů, zato měli tu odvahu zachovat se správně. Samozřejmě hraje roli i kvalita zpracování, délka filmu nebo srozumitelnost. U filmů, kde si nejsme jisti, pořádáme zkušební projekce pro žáky a studenty a zjišťujeme jejich reakce.

Kdo shání pamětníky k besedám? Každým rokem jich ubývá, dostanou se do každé školy?

My školám poskytujeme zdarma filmy, ale hosty na besedy si pak hledají sami pedagogové. Ideální je, pokud najdou pamětníka z svého regionu. Jeho vzpomínky, týkající se míst, které žáci znají, pro ně jsou přístupnější a atraktivnější, než kdybychom pamětníky do regionů posílali z Prahy. Navíc, pokud si pamětníka najdou sami žáci či studenti, mají pak k němu bližší vztah. Takový člověk pak často navštěvuje školu opakovaně.

Co na studenty obvykle působí nejsilněji?

Rozhodně je to příběh člověka, kterého vidí před sebou. Film v tomto případě funguje jako odrazový můstek k diskusi. Film dokáže vyvolat v mladých lidech emoce a vzbudit zájem. Mají-li okamžitě po filmu možnost klást otázky někomu, kdo strávil roky v dolech za rozmnožování protikomunistických letáků, nebo za převádění přes hranice, je to pro ně velmi silný okamžik. Pamětník se v tu chvíli pro ně stává hrdinou. A to hrdinou reálným, z masa a kostí, se kterým se mohou ztotožnit. Navíc jim leckdy až ve chvíli besedy dochází, že doba, kdy se u nás popravovali političtí vězni, není zas tak daleká.

Je běžné, že učitelé spolupracují dlouhodobě, využívají průběžně i doplňkových aktivit a podobně?

Velká řada vyučujících se zapojuje do projektu Měsíc filmu na školách rok co rok. Postupně si i přidávají vlastní aktivity, kromě projekce a besedy organizují například projektové dny nebo pořádají exkurze na místa spojená s komunistickým či nacistickým bezprávím. Zároveň roste počet pedagogů, které používají filmy ve výuce i po zbytek roku. Pak si většinou nezvou hosty, ale využívají připravených audiovizuálních lekcí, což je hotový balíček film plus různé aktivity do hodiny který mohou rovnou použít například v hodině dějepisu či občanské výchovy.

Jaký je zájem například o zapůjčení výstav?

Každoročně máme v listopadu více zájemců o putovní výstavy, než můžeme uspokojit. Letos nabízíme školám čtyři výstavy, které celý měsíc kolují v regionech. Během roku je poptávka menší a tak většina škol, které projeví zájem, mají možnost si výstavů zapůjčit.

Jaké hlavní nedostatky má výuka moderních dějin ve školách?

Asi největším problémem je, že výuka velmi často končí druhou světovou válkou a k období komunistického režimu v Československu se vůbec nedostane. To je z velké míry způsobeno již zmiňovanou vytížeností učitelů prostě jim na konci roku již nezbude čas, nebo tím, že jim k tématu chybí učebnice a pomůcky. Ale jsou i učitelé, které se období po druhé světové válce záměrně vyhýbají. Buď se obávají otázek žáků na svoji vlastní minulost, nebo se bojí reakcí rodičů žáků.

Hraje svou roli i způsob výuky?

Druhým, obecnějším problémem je právě způsob, jak je historie žákům předkládána data, čísla, jména. Chybí příběhy, souvislosti a důraz na to, že naše minulost utváří naší současnost.

Povědomí je čím dál horší, ale dokumenty poutají

Střední Čechy – Měsíc filmu ve školách znamená pro studenty šanci nejen vidět dokumenty věnující se moderním dějinám, ale hlavně se přímo setkat s pamětníky, kteří zažili to, co mladší generace zná často jen z učebnic.

Martin Souček ze Střední průmyslové školy stavební a Obchodní akademie Kladno Deníku popsal: „My už se do tohoto projektu zapojujeme několik let a máme s promítáním i následnými besedami skvělé zkušenosti. Studenti oceňují vzácné chvíle setkání s lidmi, kteří něco zažili."

Letos mají ve škole speciálního hosta, historičku z Polska Annu Kalishewskou. Beseda s ní bude následovat po promítání filmu Hitler, Stalin a já, které se koná 26, listopadu. „Anna Kalishewska bude v naší škole působit tři měsíce jako asistentka ve výuce dějepisu a společenských věd. Na hodiny si připravuje zhruba dvacetiminutové prezentace, které jsou navíc v angličtině, takže studenti se navíc ještě zdokonalují v jazyce," vysvětluje Martin Souček.

Na škole už se mezi hosty vystřídali pamětníci holocaustu nebo například otec Jiří Neliba či Stanislav Pavlík, kteří se studenty diskutovali o pronásledování církve za minulého režimu.

Devět let úspěchu

Už od začátku vzniku projektu se zapojila čáslavská Základní škola v Masarykově ulici. Zástupkyně ředitele Jana Vítková potvrdila, že dětem se projekce i besedy líbí. „Film sledují vždy deváťáci. Letos se chystáme objednat film Deset bodů zaměřený na rok 1968," přiblížila zástupkyně ředitele.

I tady zvou vždy pamětníka, byl tu například plukovník Drahoslav Dostál. Učitelé to berou jako jednu z účinných forem vzdělávání, která ve spojení s dalšími aktivitami a materiály pomáhají přiměřeně a zajímavě žákům dějiny vysvětlit. „Nestalo se nám, že by tam byla nějaká nekázeň," dodává Jana Vítková.

Studenti se při diskuzích ptají a konfrontují s tím, o slyší ve škole. Navíc lze získané materiály včetně filmů uplatnit ve výuce po celý rok. „Jsou k dispozici v kabinetu, projektů je hodně, musíme i vybírat ty, které nám pomohou nejlépe naučit danou látku, v posledních deseti letech je nabídka čím dál širší," uzavírá zástupkyně ředitele.

Podle Petra Dostála, jenž na mladoboleslavském gymnáziu Dr. Josefa Pekaře učí dějepis, je povědomí o moderních dějinách čím dál horší. „Dokumenty jsou poutavé, silné příběhy a osobní kontakt způsobují, že děti to vnímají zcela jinak. Byli tu lidé působící v legiích a poté pronásledování režimem. Ti jsou velmi vitální a děti tak vidí vůli prosazovat demokracii," říká Petr Dostál.

Autor: Sandra Bejšáková

12.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017
8

Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení