VYBERTE SI REGION

Výstava v Praze: brouci a mouchy v hlavě kanadského režiséra Davida Cronenberga

Praha - Záludné vědecké experimenty, rozdvojení osobnosti, sexuální úchylky, citová závislost. To je svět Davida Cronenberga, kanadského režiséra, jehož tvorbu teď (po Timu Burtonovi před dvěma lety) můžeme nahlédnout v užitečných souvislostech na výstavě v Domě U Kamenného zvonu. Otevřena je až do neděle 17. července.

27.2.2016
SDÍLEJ:

V Domě U Kamenného zvonu na pražském Staroměstském náměstí byla zahájena výstava Evolution kanadského režiséra a scenáristy Davida Cronenberga. Na snímku je hlava Mouchy.Autor: ČTK

Instalovaná videa s ukázkami filmů, z nichž se line znepokojivá hudba a jež končí povětšinou výkřiky, dávají už zkraje na srozuměnou, že bezstarostná jízda to nebude. Je dobré ji ale absolvovat, protože ať už sem zavítají Cronenbergovi fanoušci či náhodní diváci, mnohé tu o jeho motivacích pochopí.

Kurátoři výstavy (pořádané celosvětově společností TIFF, u nás ve spolupráci s pražskou Art Movement) Piers Handling a Noah Cowan odvedli pečlivou práci, kterou ocenil i sám režisér.

„Žasnu nad tím, jaké umělecké dílo výstava představuje. Něco takového bych sám nikdy nevytvořil, nedokázal bych houževnatě dohledávat artefakty a věci z filmů, jež mají tendenci mizet," přiznal v katalogu, který je sám o sobě uměleckým dílkem s roztomilými detaily, třeba malou mouchou na první straně.

Zálibu v postavách šílených vědců, nejrůznějších experimentů s lidským tělem a temnotou duše si držitel ceny za celoživotní přínos filmu z Cannes (2006) přinesl z raného mládí. Vystavené výtisky vědeckých časopisů dokumentují filmařův celoživotní zájem o oblast bio- i počítačové technologie, vědeckých poznatků a pokusů, jimiž se člověk snaží ovládnout (zdokonalit) sám sebe či svou rasu.

Mnohoznačný podtitul

Nikoli náhodou má expozice mnohoznačný podtitul Evolution (evoluce). Vypovídají o tom leckteré autorovy filmy: Shivers, Scanners, Mláďata, Mrtvá zóna i slavná Moucha s Jeffem Goldblumem a Geenou Davisovou…

Motivy rozdvojení a narušení hranic mezi realitou a podvědomím najdeme v Příliš dokonalé podobě, Nahém obědě nebo M. Butterfly, zákeřný svět virtuální reality a překonávání extrémních hranic v eXistenZ či Crash - jednom z nejkontroverznějších Cronenbergových filmů.

Příběh dvojice, jež podléhá zničujícímu kultu fetiše automobilových nehod, vyhrál zvláštní cenu v Cannes za mimořádně odvážný počin, zároveň ale vyvolal bouřlivé debaty o prezentaci násilí na plátně. Význam psychiatrie a freudovského odkazu zpracoval tvůrce v Nebezpečné metodě, svár mezi temnou a světlou stránkou lidského nitra v Dějinách násilí nebo Cosmopolis.

Hrana hravosti a morbidity

Výstava, koncipovaná do tří částí, dokládá režisérův vývoj od uhranutí světem vnitřním k světu vnějšímu. Svět jeho příběhů balancuje na hraně hravosti a morbidity.

Najdeme tu kromě ukázek žravý psací stroj-brouka z Nahého obědu, pistoli z chrupavek (eXistenZ), ortézu trupu (Crash), ale i storyboardy dokládající režisérovu výtvarnou erudici, partitury dvorního skladatele Howarda Shorea, osobní dopisy kolegů (Scorseseho) a fotografie z natáčení, mj. s autorem knižní předlohy Nahý oběd W. S. Burroughsem.

Kromě skrytého projekčního sálku s vybranými filmy si můžete zalézt pod půvabné stříšky vejčitého tvaru z černého molitanu a zhlédnout miniprojekci několikaminutových snímků dokládajících autorův zájem o holocaust (Sebevražda posledního Žida…).

Nechat se vtáhnout do režisérova světa temných koutů lidské duše není snadné. Ale neškodí si připomenout, že tahle místa máme v sobě všichni. Záleží na tom, které převládne.

Čtěte také: Fanoušci fantastiky se sjeli na Jižní Město, nechyběly propracované kostýmy

Autor: Jana Podskalská

27.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Stát podruhé obere vlastníky půdy

Okradl je za komunistů, teď je oškube znovu. Za pozemky, které stát lidem kdysi sebral, jim nedá náhradní, ale jen směšně málo peněz. Půda prý došla, dozvídáme se poté, co statisíce hektarů od státu lacino získali zemědělci a překupníci. Na restituce je přitom pozemků ještě dost. Stát si chce ale půdu zcizenou vlastníkům za bývalého režimu nechat, aby měl rezervu pro své plány. Třeba na budování nových přehrad.

Požár kulis způsobil škodu produkční firmě, nikoli Barrandovu

Praha - Páteční požár filmových kulis pro seriál Knightfall nezpůsobil škodu společnosti Barrandov Studio. Ta pouze stavěla dekorace historické Paříže. Škoda vznikla společnosti Stillking Films, která pro Američany zajišťovala produkci v Česku a pozemky sousedící se studii na Barrandově si pronajala. V pondělí to uvedl obchodní ředitel společnosti Barrandov Studio Petr Tichý. Oheň podle odhadů způsobil škodu až 100 milionů korun. Příčinu požáru odhalí až odborná znalecká zkoumání.

Vlastimil Harapes vstoupil do Síně slávy Národního divadla

Praha - U příležitosti nové divadelní sezony byl v pondělí do Síně slávy Národního divadla uveden tanečník Vlastimil Harapes. Cenu mu před hledištěm plným kolegů divadelníků předal ředitel první české scény Jan Burian. Ocenění pro umělce do 35 let za mimořádný umělecký přínos si odnesli tři zástupci jednotlivých uměleckých souborů. Národní divadlo do nové sezony vstupuje mimo jiné bez budovy Státní opery, která se začne opravovat, ale se ziskem nových prostor a slibem zvýšení mezd.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies