Staré hity, které nezazněly více jak 20 let, světoznámý producent John Fryer jako člen kapely, to vše navíc možná i jako vůbec poslední Vanessin tanec.

Důvodů, proč nechybět 1. února na koncertě kapely, která tady čtvrt století dělá hudbu naprosto srovnatelnou se špičkami žánru v zahraničí. je mnoho.

Vše další už prozradí zakládající člen kapely, zpěvák, textař, generační šansoniér a pražský mystik, Samir Hauser.

Vanessa je doma spíše v klubech, ale velká hala dává určitě i jiné možnosti. Prozradíte některé speciality, které na lidi pro tuto výjimečnou událost chystáte?

Největší specialitou asi bude, že jsme úspěšně zrušili celé halové turné, původně plánované pro několik měst v republice. Zůstává jen Praha. Hlavním důvodem jsou neshody mezi členy skupiny a koncert v Praze 1. února ve Foru Karlín, bude pravděpodobně posledním koncertem Vanessy vůbec. Dalším důvodem je to, že se v předprodejích neprodávalo tolik lístků, kolik bychom si my a pořádající agentura představovali. Měla to být velmi nákladná show a nejsme zas takoví mecenáši umění, abychom to mohli zaplatit ze svého. Všechno kolem Vanessy jsme si vždycky platili sami – točíme nákladné videoklipy, spolupracujeme se zahraničními producenty a to něco stojí. Tohle by ale bylo už nad naše možnosti. Chtěli jsme dostat elektronický underground do mimopražských hal a nepodařilo se. Ale aspoň jsme to zkusili. Jinak je ještě důležité dodat, že hostem pražského koncertu bude také Řezník a Sodoma Gomora. Řezníka si vážíme a považujeme ho za významného českého buditele. Věříme, že budete z našeho večírku dostatečně zhnuseni.

Zahrát si s vámi přijede do Prahy i světová producentská legenda John Fryer, který pracoval na albech kapel jako Depeche Mode, Nine Inch Nails a mnohých dalších a produkoval i vaši poslední desku Antidotum. Čím si myslíte, že hudba Vanessy tuto osobnost natolik zaujala, že se John rozhodl podpořit váš i živým hraním? A jak jste se vlastně s Johnem původně seznámili a navázali tuhle spolupráci a přátelství?

Naše spolupráce s Johnem Fryerem se vyvinula v přátelství a důvodem je hlavně náš společný pohled na svět. Máme velmi podobný smysl pro humor a podobný vkus. John Fryer je výborný člověk a pro nás je velká čest s ním spolupracovat… zní to sice jako fráze, ale nevím, jak to popsat jinak. John s námi spolupracuje také proto, že v nás prý vidí potenciál a chce s námi udělat desku pro americké vydavatelství Metropolis Record. Měly to být anglické verze našich nejznámějších skladeb a v tuhle chvíli opravdu nevím, jestli jsme schopni něco podobného realizovat. Nenávist uvnitř skupiny totiž kvete jako rododendrón.

Jak už jsme řekli, Vanessa letos slaví 25 let na scéně. Vy jste, Samire, posledním členem, který kapelu zároveň zakládal. Dá se bleskově a krátce odpovědět na otázku, co vše vám přinesla a co vše případně vzala léta s Vanessou?

No tak mě to vzalo kus zdraví, ale naopak mi to přineslo hodně vtipných zážitků. Vlastně to byla moje škola života. Moje farmaceuticko teologická fakulta.

Fanoušky kapely jsi asi vyděsil, když jsi na začátku rozhovoru naznačil, že 1. února v Praze půjde zároveň možná o poslední koncert Vanessy vůbec. Šlo o fór, nebo se přeci jen máme stále na co těšit?

Jak jsem již naznačil, nejspíš na nic. Nicméně já teď připravuji s Pablem de Sax a Řezníkem scénář k celovečenímu filmu „Prokopat se ven", který mapuje porevoluční drogovou a klubovou scénu v Praze. Prostřednictvím filmu se ocitneme době, kdy hrály kapely, jako byla Vanessa, Majklův strýček, Svatý Vincent, Meat House chicago IRA, po Praze běhal homosexuální černoch Curtis a souložil s chlapečkama za LSD. Ukážeme dobu, ve které nebylo nic čistšího než drogy a nic špinavějšího než sex.

Richard Kutěj