VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šaty Šípkové Růženky i vlk. Výstava představuje zákulisí pohádky Tři bratři

Praha /FOTOGALERIE/ - Napadlo vás někdy, jaké by bylo ocitnout se v pohádce? Nebo si v ní zahrát či se podívat, jak taková pohádka vzniká? Tyto možnosti nabízí Studio Barrandov, které ve svých nových výstavních prostorách uspořádalo expozici k nejnovější pohádce Jana a Zdeňka Svěrákových Tři bratři.

14.10.2014
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Výstava na Barrandově představuje zákulisí pohádky Tři bratři.Foto: Barrandov Studio

Honosný kostým pro jednoho z bratrů Jana, kterého si 
v pohádce zahrál Tomáš Klus, myslivecký oblek pro Matěje Zdeňka Piškulu i vesta 
a kalhoty třetího bratra Pepy
v podání Vojtěcha Dyka.

Součástí pohádkové cesty na Barrandově jsou i květované šaty Šípkové Růženky, chalupa, ve které žila Maruška se svojí macechou a nevlastní sestrou, nebo babiččina sednice s postelí, do které se namísto ní nakvartýroval v pohádce 
o Červené Karkulce vlk. Obrovská loutka lesní šelmy je mimochodem jedním z hlavních bodů celé výstavy.

Ačkoli barrandovský Fundus s kostýmy z filmů a pohádek čítá v současnosti tisíce kusů, pro hlavní postavy pohádky Tři bratři ušily barrandovské krejčové oděvy zbrusu nové. „Vystavené kostýmy jsou většinou přímo originály, které byly vyrobeny pro projekt Tři bratři, a zčásti také nově sestavené oděvy, jež vznikly z již existujících kostýmů,“ sděluje vedoucí barrandovského Fundusu Věra Krátká.

Jako příklad ukazuje na kostým baby 
z Mokřin, kterou si v pohádce zahrál Jiří Lábus, složený z několika komponentů barrandovského Fundusu. Jako celek však vznikl speciálně pro pohádku Tři bratři. Zbrusu nové kostýmy pak dostali všichni bratři, jejich ženské protějšky Karkulka, Maruška a Šípková Růženka a také král a královna.

„Výroba kostýmů je velmi nákladná záležitost, i proto se pro současné projekty jen zřídkakdy vytváří oděvy úplně nové. Častěji to funguje tak, že se svezou komponenty z několika půjčoven a dají se dohromady,“ podotýká Krátká a upozorňuje tím na jedinečnost pohádky Tři bratři. Ani 
v ní ale nedostaly všechny role kostýmy zbrusu nové - komparzisté a vedlejší postavy se oblékli do kostýmů z Fundusu.

Kulturní dědictví

Zajímavostí je, že několik na míru ušitých či nově sestavených kostýmů pro pohádku Tři bratři se už v dalších projektech neobjeví. „S panem režisérem a kostýmní výtvarnicí jsme se dohodli na tom, že část kostýmů vymezíme do depozitáře, který zahrnuje sbírku kusů, jež už nejsou dále používané pro natáčení. Některé z nich mají i status kulturního dědictví,“ upozorňuje Krátká.

Podle ní se do tohoto depozitáře přesunou například právě šaty Šípkové Růženky či bratra Jana. Dostanou se tak do společnosti významných kostýmů 
z pohádky Pyšná princezna nebo z filmu Habermannův mlýn. „Hlavním cílem je uchovat tyto unikáty pro budoucí generace,“ podotýká Krátká.

Na doprovodných výstavních panelech se přítomní také dozvědí, jak probíhaly přípravy na natáčení pohádky, například kostýmové zkoušky. Velkoformátové fotografie pak poodhalí zákulisí její výroby a okamžiky, které divák v kině či televizi neuvidí.

„Například dvanáct měsíčků sedících kolem ohně a za nimi parkoviště na Ještědu,“ ukazuje na jeden 
z kuriózních snímků vedoucí barrandovského Fundusu. Dalším takovým jsou zmrzlí měsíčkové mající na rukou lyžařské rukavice.

Hrubé skici vedle reálných scén

Samotnou výrobu pohádky si návštěvníci výstavy mohou na Barrandově rovněž „osahat“ – jedna z místností, ve které expozice probíhá, obsahuje takzvané storyboardy, originální vizuální předlohy a nahrubo vytvořené skici jednotlivých scén z pera režiséra Jana Svěráka. Vedle nich běží na televizní obrazovce výsledný obrázek tak, jak vypadá ve finální pohádce.

„Výhodou zdejšího prostoru je, že můžeme lidem ukázat nejen pěkné věci, kostýmy a rekvizity, ale i samotné filmařské řemeslo, které je dodnes živé,“ sděluje Krátká. Tato „česká“ řemeslnost je podle ní unikátem v celosvětovém měřítku.

„Barrandovské ateliéry byly odjakživa doménou českých filmů a pohádek, i proto jsme se rozhodli zpřístupnit tento prostor v budově Starých hal jako výstavní,“ podotýká vedoucí marketingu Studia Barrandov Jan Hlubek.

Kromě aktuální expozice k pohádce Tři bratři zaplňuje prostor stálá expozice mapující historii barrandovského studia od počátků v roce 1931.

Výstava 
Tři bratřiExpozice v barrandovských studiích o vzniku pohádky Jana a Zdeňka Svěrákových.

Interaktivní formou představuje filmové dekorace, originální kostýmy a rekvizity (například interiér chaloupky, ve které bydlela Maruška v pohádce 
O dvanácti měsíčkách, zámeckou bránu ze Šípkové Růženky nebo vlka z Červené Karkulky).

Na výstavě může návštěvník prostřednictvím filmových dekorací nahlédnout do zákulisí natáčení a filmové výtvarnictví si „osahat".

Součástí je také řada hravých interaktivních prvků nejen pro děti (například možnost nakreslit si vlastní storyboard nebo se podívat na to, jak vznikaly digitální efekty).

Vychází z návrhů architekta Jana Vlasáka a kostýmní výtvarnice Simony Rybákové.

K vidění je v novém výstavním prostoru Barrandov Studia (Staré haly), pro veřejnost je otevřena každý čtvrtek od 10 do 18 hodin a o víkendech od 10 do 16 hodin; pro předem objednané skupiny také každý všední den od 10 do 16 hodin.

Součástí jsou také velkoformátové fotografie a panely s informacemi o vzniku filmu a průběhu natáčení.

Výstavu pořádá Barrandov Studio a Biograf Jan Svěrák.

Autor: Michaela Rozšafná

14.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení