Zakladatel muzea Vojta Náprstek-Fingerhut, vlivný a vzdělaný český vlastenec, který si dokonce počeštil jméno, pochopil význam sběratelství. Svým rozhledem a tuzemskými i zahraničními kontakty dokázal soustředit předměty, o jejichž hodnotě nemůže být pochyb.

Část vystavených japonských sbírek, které obohatili také čeští cestovatelé - například Josef Kořenský, Enrique Stanko Vráz nebo námořní důstojník Václav Stejskal z Hostomic, tematicky odpovídá lapidárnímu názvu. Slova gejša a samuraj se do češtiny nepřekládají, jsou to pojmy známé, i když mnohdy poněkud zkreslené. V prosklených vitrínách vidíme pečlivě naaranžované oblečení těchto vzdělaných, krásných, kultivovaných japonských dam, mylně považovaných za prostitutky. Od hedvábných kimon, pásů, hudebních nástrojů až po umně tepané jehlice, používané k upevnění i jako ozdoba složitých účesů. Dnes už tyto elegantní dívky, jejichž výchova trvala řadu let, jsou považovány za výjimečné hostesky a jejich počet v moderním Japonsku razantně klesl.

Se samuraji se i dnešní Japonci setkávají spíše v historických filmech nebo ve výtvarném zpracování, především v barevných dřevorytech. Ze sbírek vybrali pořadatelé zrestaurované samurajské meče, nákončí pochev a zvláště pozoruhodné mečové záštity cuba. Tyto, dnes již umělecké předměty, doplňují samurajské oděvy, třmeny a klobouky.

Čajový obřad

K symbolům nejen dávného Japonska patří také porcelánové soupravy, používané při kultuře čajového obřadu. A samozřejmě i glazovaná keramika s náročnými květinovými a rostlinnými vzory, někdy i s figurální tematikou.

Vystavené artefakty udivují dokonalými tvary a jemným vzorem, stejně jako barevnou sladěností. Malby na posuvných dveřích, zástěnách nebo na vějířích svědčí o expresivní malířské technice nebo i konvenčnější detailní malbě.

V depozitářích Náprstkova muzea je opatrována i velmi početná sbírka japonské grafiky. Zlomek z ní si můžeme prohlédnout z vlídné blízkosti. K nejvzácnějším patří svitek s válečnickou tematikou.

Jistě bylo obtížné z téměř 19 tisíc předmětů vybrat jako ukázky japonského umění a uměleckého řemesla takové exponáty, které by zprostředkovaly zhuštěný průřez depozitních pokladů. S ohledem na povrchní znalosti orientální kultury většiny z nás, budou návštěvníci jistě spokojeni s tím, co mohli spatřit na výstavě Gejša a samuraj.

Škoda, že poklady, skryté ve skladištních prostorách, se tak vzácně objevují na očích veřejnosti. Není pochyb, že obměňování uměleckých předmětů, shromažďovaných po několik staletí, by mohlo být častější už proto, že je z čeho vybírat.

INKA CIPROVÁ