VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdysi jsme filmy pouštěli v televizi, vzpomíná zakladatel PAFu

Na první pohled nenápadný, drobný muž Petr Lášek pracuje jako promítač v pražském kině Ponrepo. Profesionálně se věnuje natáčení a střihu. Ale zrovna tak ho fascinuje i svět amatérského filmu. V roce 1992 založil festival PAF a od té doby za ním stojí, doslova ať to stojí, co to stojí.

18.4.2011 3
SDÍLEJ:

UŽ JE MU 20 LET. Petr Lášek může otevírat nejen symbolické šampaňské. Festival neprofesionálních filmů PAF, který v roce 1992 založil, oslavil letos svůj dvacátý ročník.Foto: Ondřej Leinert

Kdy jste se začal pohybovat kolem amatérského filmu?
Je to už dávno v osmdesátých letech. Bylo mi tehdy dvanáct a tatínek odněkud přinesl osmičkovou kameru. Hned jsem si ji vypůjčil a se spolužáky ze základní školy jsme začali dělat první amatérské filmy. Po revoluci v roce 1989, kdy jsem se vrátil z vojny, jsem sledoval, jak řada soutěží amatérských filmů zaniká a s jedním z mých kamarádů jsme se rozhodli s tím něco udělat. A tak jsme v dubnu 1992 uspořádali v dnes už zaniklém kině Zvonková na Praze 10 první ročník festivalu Praha amatérských filmů. Ale protože tvůrci slovo „amatérský“ neradi slyší, dnes už mu prakticky neřekneme jinak než zkráceně PAF.

Jak se za těch 20 let festivaly, jako je právě PAF, změnily?
Proměna je obrovská. Na festivalech například začátkem devadesátých let vůbec nebyly rozšířené videoprojektory. Takže místo projekcí ve vysokém rozlišení, jaké vidíme dnes, přinesli pořadatelé na pódium stolek a na ten postavili největší televizi, co měli. Celý sál pak upřeně zíral na jeden barevný televizor Rubín, v němž se často odehrávaly dlouhé VHS záznamy, na které se nedalo dívat.

Dá se říct, že natočit film je dnes díky dostupnějším technologiím snazší?
Ano. Ale s tím souvisí i negativní stránky. Autoři nad filmy často méně přemýšlejí. Když točili začátkem devadesátých let na němé osmičky, museli zvlášť dělat obraz a zvlášť zvuk. Autor si tak musel už zatraceně dobře promyslet, jak kterou stopu vyplní. Musel nahrávat ruchy a hrát si s obrazem. Naproti tomu dnes tvůrce zapne kameru, natočí několikaminutový záběr mluvící hlavy a myslí si, že má odpracováno. Ale to samozřejmě pro to, aby byl člověk dobrým filmařem, nestačí.

A příklad dobrého filmaře či filmu na PAFu, který vám z minulosti utkvěl v paměti…?
Vzpomínám si například na film Zpověď dnes velmi úspěšného režiséra Jiřího Vejdělka (režisér komerčně úspěšných filmů Účastníci zájezdu, Václav nebo Ženy v pokušení – pozn. red.). Vejdělek se našeho festivalu účastnil v roce 1996 (tehdy mu bylo 24 let – pozn. red.) a z jeho filmu bylo jasně poznat, že jde o nadaného tvůrce. Také tehdy na PAFu vyhrál a další amatérské filmy už nám neposílal, protože se hned dostal na FAMU. Vejdělkova Zpověď měla propracované dialogy, přirozené herecké výkony, výbornou kameru i neočekávanou pointu. Pak tu také byl krásný animovaný film Víta Pancíře Rodinné kroniky. A další díla. Kdybych měl za těch 20 let PAFu sestavit výběr 20 nejlepších filmů, rozhodně bych měl z čeho vybírat.

Co je největší výzvou pro příští ročník PAFu?
Největším úkolem je přilákat veřejnost. Což je ale bez peněz na propagaci problém. Je mi smutno, když několik lidí týdny připravuje festival, snaží se, aby projekce byla na co nejvyšší úrovni, a pak v sálu sedí sotva pár nadšenců.

Vrátí se vám alespoň náklady?
Ne. Takový festival se nedá dělat pro peníze. Letos už jsem navíc ani neměl chuť žádat o nějaký státní grant. Loni se nám totiž stalo, že když měly přijít peníze, nastoupil nový ministr kultury, který vše zarazil a grant přišel až v polovině října. A pochopitelně nemůžu říct svým subdodavatelům v dubnu, kdy se naše akce koná, že teď nemám peníze, ať počkají, až přijde grant. Ale v amatérském filmu člověk prostě musí být ochoten zaplatit ze svého.

Autor: Ondřej Leinert

18.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Proluka na Vítězném náměstí.

Praha 6 chystá dohodu s investorem proluky na Vítězném náměstí

Propadnutí vozovky na Karlově náměstí.
AKTUALIZOVÁNO
10

Po havárii vodovodu se propadla povozka na Karlově náměstí

Povinná předškolní docházka omezí svobodu výběru školky

Praha - Rodiče předškoláků musí od září povinně přihlásit své dítě do školky. Někteří je budou nuceni umístit jinam, než kam by chtěli. Garanci místa totiž budou mít jen tam, kde mají trvalé bydliště.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují studenty i za 100 000 korun

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

O víkendu vypukne v pražské zoo masopustní veselí

Praha - V sobotu 25. února vypukne v pražské zoo masopustní veselí. Pro děti i dospělé je připraven bohatý program – žonglérské dílny, výroba masek, slavnostní průvod vedený souborem Chůdadlo, záchrana princezny a samozřejmě nebudou chybět ani staročeské hody. Děti do 15 let, které v sobotu přijdou do zoo v masce nebo převleku, mají vstup za 1 korunu.

Žena porodila přímo v autobuse, lékaři přijeli pozdě

Žena cestující v autobuse přivedla na svět dnes ráno před stadionem Sparty na pražské Letné chlapce, a to ještě před příjezdem sanitky. Záchranáři poté matku i čerstvě narozené dítě ošetřili a převezli do motolské nemocnice. Informovala o tom mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies