VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdysi jsme filmy pouštěli v televizi, vzpomíná zakladatel PAFu

Na první pohled nenápadný, drobný muž Petr Lášek pracuje jako promítač v pražském kině Ponrepo. Profesionálně se věnuje natáčení a střihu. Ale zrovna tak ho fascinuje i svět amatérského filmu. V roce 1992 založil festival PAF a od té doby za ním stojí, doslova ať to stojí, co to stojí.

18.4.2011 3
SDÍLEJ:

UŽ JE MU 20 LET. Petr Lášek může otevírat nejen symbolické šampaňské. Festival neprofesionálních filmů PAF, který v roce 1992 založil, oslavil letos svůj dvacátý ročník.Foto: Ondřej Leinert

Kdy jste se začal pohybovat kolem amatérského filmu?
Je to už dávno v osmdesátých letech. Bylo mi tehdy dvanáct a tatínek odněkud přinesl osmičkovou kameru. Hned jsem si ji vypůjčil a se spolužáky ze základní školy jsme začali dělat první amatérské filmy. Po revoluci v roce 1989, kdy jsem se vrátil z vojny, jsem sledoval, jak řada soutěží amatérských filmů zaniká a s jedním z mých kamarádů jsme se rozhodli s tím něco udělat. A tak jsme v dubnu 1992 uspořádali v dnes už zaniklém kině Zvonková na Praze 10 první ročník festivalu Praha amatérských filmů. Ale protože tvůrci slovo „amatérský“ neradi slyší, dnes už mu prakticky neřekneme jinak než zkráceně PAF.

Jak se za těch 20 let festivaly, jako je právě PAF, změnily?
Proměna je obrovská. Na festivalech například začátkem devadesátých let vůbec nebyly rozšířené videoprojektory. Takže místo projekcí ve vysokém rozlišení, jaké vidíme dnes, přinesli pořadatelé na pódium stolek a na ten postavili největší televizi, co měli. Celý sál pak upřeně zíral na jeden barevný televizor Rubín, v němž se často odehrávaly dlouhé VHS záznamy, na které se nedalo dívat.

Dá se říct, že natočit film je dnes díky dostupnějším technologiím snazší?
Ano. Ale s tím souvisí i negativní stránky. Autoři nad filmy často méně přemýšlejí. Když točili začátkem devadesátých let na němé osmičky, museli zvlášť dělat obraz a zvlášť zvuk. Autor si tak musel už zatraceně dobře promyslet, jak kterou stopu vyplní. Musel nahrávat ruchy a hrát si s obrazem. Naproti tomu dnes tvůrce zapne kameru, natočí několikaminutový záběr mluvící hlavy a myslí si, že má odpracováno. Ale to samozřejmě pro to, aby byl člověk dobrým filmařem, nestačí.

A příklad dobrého filmaře či filmu na PAFu, který vám z minulosti utkvěl v paměti…?
Vzpomínám si například na film Zpověď dnes velmi úspěšného režiséra Jiřího Vejdělka (režisér komerčně úspěšných filmů Účastníci zájezdu, Václav nebo Ženy v pokušení – pozn. red.). Vejdělek se našeho festivalu účastnil v roce 1996 (tehdy mu bylo 24 let – pozn. red.) a z jeho filmu bylo jasně poznat, že jde o nadaného tvůrce. Také tehdy na PAFu vyhrál a další amatérské filmy už nám neposílal, protože se hned dostal na FAMU. Vejdělkova Zpověď měla propracované dialogy, přirozené herecké výkony, výbornou kameru i neočekávanou pointu. Pak tu také byl krásný animovaný film Víta Pancíře Rodinné kroniky. A další díla. Kdybych měl za těch 20 let PAFu sestavit výběr 20 nejlepších filmů, rozhodně bych měl z čeho vybírat.

Co je největší výzvou pro příští ročník PAFu?
Největším úkolem je přilákat veřejnost. Což je ale bez peněz na propagaci problém. Je mi smutno, když několik lidí týdny připravuje festival, snaží se, aby projekce byla na co nejvyšší úrovni, a pak v sálu sedí sotva pár nadšenců.

Vrátí se vám alespoň náklady?
Ne. Takový festival se nedá dělat pro peníze. Letos už jsem navíc ani neměl chuť žádat o nějaký státní grant. Loni se nám totiž stalo, že když měly přijít peníze, nastoupil nový ministr kultury, který vše zarazil a grant přišel až v polovině října. A pochopitelně nemůžu říct svým subdodavatelům v dubnu, kdy se naše akce koná, že teď nemám peníze, ať počkají, až přijde grant. Ale v amatérském filmu člověk prostě musí být ochoten zaplatit ze svého.

Autor: Ondřej Leinert

18.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravní podnik Praha. Ilustrační foto.

ÚOHS zrušil tendr pražského dopravního podniku na úklid metra

Řidič autobusu. Ilustrační foto.

Může stávka řidičů ochromit spojení Prahy s okolím?

Developeři letos v Praze prodají zhruba 6500 bytů

Praha - Developeři letos v Praze plánují prodat 6500 až 6600 nových bytů. V porovnání s loňským rokem to znamená stagnaci nebo mírný pokles. Ceny by se mohly zvýšit o pět až deset procent. Vyplývá to z odpovědí developerů, které oslovila. Nejvíce, zhruba 1400 bytů, chce prodat Central Group. Podle generálního sekretáře Asociace realitních kanceláří Jana Borůvky by bylo k uspokojení poptávky potřeba prodat o několik tisíc bytů více.

Údržba trati pro tramvaje ovlivní i provoz autobusů

Praha – V úseku Hradčanská–Prašný most nepojedou v noci na pátek tramvaje. Údržba trati si vyžádá obousměrné přesušení provozu, které začíná 50 minut po půlnoci a skončit má 20 minut před pátou ranní. Bude se to týkat tří linek, jejichž trasy budou odkloněny přes zastávku Pražský hrad.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Odborník: Praze pomůže, když zakročí proti vozům bez filtrů

Praha - Kromě nízkoemisní zóny by pražskému ovzduší pomohlo zejména zakročení proti autům, která mají odstraněný povinný filtr pevných částic. To tvrdí dopravní odborník Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies