Nejen rostoucí počet vinoték značí zlepšující se vkus Pražanů, co se konzumace vína týče. Nasvědčují tomu i akce mnohých městských částí, kde se nejrůznější festivaly 
s příchodem podzimu konají.

Již 18. ročník oblíbené degustační události Vinohradské vinobraní ovládl uplynulý pátek a sobotu prostranství před kostelem Nejsvětějšího Srdce Páně na náměstí Jiřího z Poděbrad. Ač počasí akci příliš nepřálo - dost vydatně pršelo, návštěvníci si i tak v hojném počtu našli na vinobraní cestu. Stánek zde mělo na třicet vinařství zejména z Jižní Moravy. A víno teklo opravdu ve velkém.

Vinaři se předháněli v nabízení ochutnávek svých odrůd, hlavním lákadlem však byl, jak už to na těchto akcích bývá, hlavně burčák. Ten tvořil stálou nabídku velké části přítomných vinařství hned vedle jejich tradičních výrobků.

Nejvíce se prodával burčák

„Prodával jsem tu i loni, a to padlo asi 600 litrů burčáku, toho se vždy prodá mnohonásobně víc. Klasického vína si lidé koupí většinou dvě tři lahve," ukazuje prodejce z vinařství Chateau Lednice na vedle stojící plechový burčákomat.

„Hlavně neutahovat lahve úplně. Ale pokud si nechcete domů brát malíře, stačí dva litry burčáku pořádně zašroubovat a udělá to svoje," směje se jeho mladší kolega.

Pravého vinaře od pouhého prodejce bylo snadné poznat, ti praví poctivě upíjeli výrobky svých značek a neváhali s rozléváním ochutnávek kolemjdoucím návštěvníkům. Nechybělo ani vřelé chování a otevřenost, se kterými se občané žijící v Praze zas tak často nesetkávají.

Přítomná byla i vína ze sklepů, která získala různá ocenění jak v Čechách, tak 
i v cizině. „Letos se nám vína opravdu povedla. Na soutěži v San Francisku jsme vyhráli zlaté medaile za Sauvignon a Tramín, stříbrnou za sekt Anna 
a bronzovou za Veltlín. Pak jsme získali stříbrného Krále vín za Chardonnay a spoustu bronzových, " uvádí prodejce vín a dlouholetý přítel vinařství Ludvík Maděřič.

Lepší jazyk na dobrá vína

Potěšující zpráva o obyvatelích Prahy zazněla z úst Marka Suského, majitele Rodinného vinařství Suský 
z Velkých Pavlovic. „Pražáci rozumí vínu čím dál víc. Jsou tady perfektní vinotéky, kde lidem nabízí školení poznání vína. Lidé tady mají mnohem lepší jazyk na dobrá vína než Brňáci či Ostraváci. Do Prahy už musíte prodávat kvalitní vína. Není to to klasické: dá se, nedá se, dá se Pražákovi. To už neplatí."

Pražská klientela moravským vinařům narůstá. „Lidi v Praze víc zajímá to víno. Hodně se ptají. V Brně jsme byli na velkém festivalu otevřených sklepů, ale přišlo zoufale málo lidí. Tady, i když je ošklivé počasí, mají lidé zájem," doplňuje slova svého muže Martina Suská.

Toto vinařství z okolí Břeclavi se zaměřuje převážně na výrobu červených vín, čemuž nahrávají tamní podmínky. „Mezi lidmi je naším nejoblíbenějším vínem momentálně Rulandské modré. Celkově nabízíme čtrnáct různých vín, a to pouze v lahvích."

Ač vinařská sezona vypadala ze začátku dobře, teď již to tak slavné není. „Všechno kvůli velkému dešti zahnívá. Začalo to dobře, ale pak bylo divné sucho a nakonec naděje zničil déšť. Teď už je to pasé, mnohem horší sezona než byla ta loňská," informuje Marek Suský.

Vinohradské vinobraní není však jen akce o popíjení vinného moku. Nevinaři zde mohli najít stánky s pivem, samozřejmostí byly nabídky nejrůznějších pochutin od koláčů, přes klobásy až po langoše 
a další klasiky. A dobrodruzi mohli dokonce navštívit stánek se šnečími specialitami.

Pavlína Kindlová