VYBERTE SI REGION

Národní technické muzeum vystavuje velorexy

Praha /FOTOGALERIE/ - To je hadrák, pane. Ten neublíží, ten leští, reagoval v legendárním filmu Vrchní, prchni chudý knihkupec Vrána na výtku majitele honosného vozu, že se mu svým lidovým vozítkem značky Velorex otřel o jeho chloubu. To se psal začátek 80. let a těchto motorových tříkolek se po českých silnicích pohybovala spousta.

12.4.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
9 fotografií
Národní technické muzeum představuje v dopravní hale od 13. dubna do 25. září 2016 legendární motorovou tříkolku naší minulosti – vozítka značky Velorex

Národní technické muzeum představuje v dopravní hale od 13. dubna do 25. září 2016 legendární motorovou tříkolku naší minulosti – vozítka značky VelorexFoto: Deník/Dimír Šťastný

Nyní jsou středem zájmu sběratelů, kteří je od úterý do neděle 25. září vystavují prostřednictvím svého klubu veteránů v Národním technickém muzeu (NTM) v Praze. V dopravní hale se jich setkala desítka, mezi nimi i ojedinělé prototypy včetně velorexu nákladního či přestavby s karoserií z laminátu.

Podle ředitele Muzea dopravy NTM Arnošta Nezmeškala díky péči majitelů stále šíří po českých i zahraničních silnicích pozitivní atmosféru. I když první prototyp, jehož autorem byl František Stránský, by dnes málokdo poznal.

Lidové vozítko velorex patří mezi legendy československých silnic z let socialismu. Jeho čtyřkolová varianta si po patřičných úpravách zahrála v dětském filmu Ať žijí duchové.

Hadraplán oblečený do módní džínoviny

Toto lichostopé vozítko se dostalo i do písničky Ivana Mládka, tentokrát v džínové podobě. I když autor tehdy ještě nemohl tušit, že se „hadraplán" oblečený do módní džínoviny jednou stane skutečností, jak dosvědčuje kreativita sběratelů. Velorex se objevil i v jednom z dílů britské série Top Gear.

Český velorex je stále jediným homologovaným vozidlem s plátěnou karoserií na světě. A nevadí, že se mu v době rozkvětu posměšně říkalo hadrák, hadrolet, husí stehno, montgomerák, netopýr, splašené trubky či prchající stan.

Až do konce druhého tisíciletí k jeho řízení stačilo mít řidičský průkaz skupiny A (motocykl). Nyní je nutné mít průkaz skupiny B1 (auto od 17 let). Velorexy dnes díky sběratelům jezdí po celé Evropě, několik jich je v Asii, Americe a jeden dokonce v Austrálii.

Tělesně vadní do šťastné budoucnosti!

Historie velorexů však nebyla jednoduchá. Ve složitém období počátku 50. let minulého století množství jiných zajímavých projektů zahynulo na stolech byrokratů s mocí řídit socialistický průmysl. Bratři Stránští však dokázali přesvědčit, že právě jejich tříkolka je tím nejvhodnějším vozidlem pro invalidy.

S reklamním heslem Tělesně vadní do šťastné budoucnosti! vzniklo od roku 1950 zhruba 15.000 tříkolek a později téměř 1500 čtyřkolových modelů. Velorex se udržel ve výrobě přes 20 let, a dočkal se dokonce exportu do ciziny. V roce 1973 byla výroba ukončena.

Obléci toto vozítko do originálního, původně koženkového kabátu, není jednoduché. Švy musejí přesně sednout na trubkový rám, jehož předlohou byly kostry letadel. Zručný čalouník to zvládne za 90 hodin a výsledek potěší sběratele v tuzemsku i v zahraničí.

Čtěte také: Mánes patří automobilovým veteránům na plátně i skutečným

Autor: ČTK

12.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
10

Mrznout bude do konce ledna, pak se oteplí

Pavel Koupal.
3

Pavel Koupal: Za komunistů si lidé odvykli myslet, řídila je strana

Bezpečnou nemocnicí se letos stala Ústřední vojenská nemocnice

Jihlava, Praha - Vítězem devátého ročníku celostátní ankety Bezpečná nemocnice se stala Ústřední vojenská nemocnice - Vojenská fakultní nemocnice Praha, která uspěla s projektem Bezpečná manipulace s léčivy. Druhá skončila třebíčská nemocnice s projektem na zvyšování bezpečnosti provozu operačních sálů a třetí místo obsadila Nemocnice Blansko soutěžící s projektem Prosím, polkněte si. V pátek sdělila mluvčí pořádajícího Kraje Vysočina Monika Brothánková.

Václav Aulický: Jaká místa mám v Praze rád

Praha - Architekt Václav Aulický se proslavil projektováním řady pražských budov. Známý je zejména jako autor kontroverzní Žižkovské věže či legendárního objektu ve stylu brutalismu, tedy bývalého Plynárenského centrálního dispečinku Transgas. Do podoby hlavního města se tak zapsal nezaměnitelným způsobem.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies