Moderní velkoměsto

Míka však také říká, že cílem zveřejnění souboru není „sonda do dějin české krajinomalby a městské veduty 19. století, ale snaha dokumentovat dějiny města a jeho přeměnu v moderní velkoměsto“. Proto nebyla zařazena díla jiných významných umělců počínaje Antonínem Mánesem přes Josefa Navrátila, Antonína Chittusiho až třeba po Zdeňku Braunerovou.

Kromě nejfrekventovanějších námětů Hradu a motivů ze Starého Města, byla pozornost věnována také předměstím Smíchova, Karlína, Vršovic a jiných.

Mimořádným kouzlem působí zejména naivistické obrazy, jako třeba Pištěkova aréna u Kravína od Františka Váchy , Koňská tramvaj od Adolfa Kohna či Zahradní restaurace Na Slovanech od Václava Kroupy. Toto vše a mnoho dalších témat zachytili často neškolení malíři štětcem, který vedlo srdce.

Mnohá místa lákala malíře opakovaně. Patří k nim především Pražský hrad v různých pohledech i detailech, opakují se také motivy ze starého židovského hřbitova. Cenné jsou žánrové obrazy zachycující scény z všedního života trhů a díla dokumentárně připomínající třeba stavbu pražských mostů.

Výstavu doprovází stejnojmenná kniha Zdeňka Míky, kterou spolu s Muzeem vydalo nakladatelství Paseka. Míka doprovodil knihu vysvětlujícími úvodními kapitolami. V nich rekapituluje proměny města od 19. do začátku 20. století a seznamuje se zpodobováním města známými, neznámými a především zapomenutými malíři. Obrazy na nápaditě instalované expozici působí i svými detaily mnohostranněji a rozhodně jsou zážitkem nejen pro Pražany. Kniha zůstane trvalou připomínkou děl většinou zcela neznámých.