Ve svých kategoriích zvítězil Petr Mikeska z divadla v Mladé Boleslavi, Marta Drastíková a Ondřej Vinklát z pražského Národního divadla či Marek Holý z Divadla Hybernia.

V nominační trojce nejsledovanější činoherní kategorie nefigurovala v letošním roce žádná herečka ze středních Čech, muži zato své kolegyně zdárně zastoupili.

Za roli Paula Verlaina ve hře Městského divadla Mladá Boleslav Úplné zatmění získal činoherní Cenu Thálie Petr Mikeska. Podle porotců se v inscenaci dokázal ponořit do psychologie věčně váhajícího a vnitřními běsy zužovaného člověka.

„Role Paula Verlaina mě zaujala tím, že není osudem smyšleným, ale skutečně odžitým. Chcete-li se této postavě přiblížit, musíte se jí nechat pozřít," říká laureát Ceny Thálie Petr Mikeska, který za mladoboleslavské divadlo převzal štafetu po loni oceněném Matouši Rumlovi.

Spolu s Mikeskou byli na ocenění nominováni také Karel Dobrý (role Andreje Daniloviče v inscenaci Den opričníka v pražském Studiu Hrdinů) a Miloslav König (role Georgese Duroye ve hře Miláček v Městském divadle Kladno).

Divadelním „párem roku" je Romeo a Julie

Jednoznačný úspěch si připsal Balet Národního divadla s režisérem Petrem Zuskou, když za jím nastudovanou Prokofjevovu inscenaci Romeo a Julie získali oba hlavní představitelé divadelní ocenění. Thálii v sobotu převzala jak představitelka Julie Marta Drastíková, tak její baletní milenec Ondřej Vinklát á la Romeo.

„Jsem především hrozně rád, že jsem mohl být u zrodu tohoto baletu. Role Romea se tvořila spolu se mnou," říká Vinklát. „Ocenění patří také Petru Zuskovi, pro mě osobně bylo vždycky snem tancovat Julii. Zároveň to ale byla i výzva, dosud jsem tak dramatickou roli neměla možnost tančit," podotýká Drastíková.

Spolu s „Romeem a Julií" byli v baletních nominacích Cen Thálie nominováni také další představitelé této Zuskovy inscenace – Nikola Márová za roli Královny Mab a Matěj Šust za roli Merkucia.

Dvě želízka mělo i Divadlo Hybernia

Pražská scéna má svého laureáta rovněž v kategorii Opereta a muzikál, kde zvítězil představitel Zorra ze stejnojmenného muzikálu Divadla Hybernia, jinak stálý člen hereckého souboru Divadla na Vinohradech Marek Holý. Spolu s ním byl nominován i Jiří Langmajer za roli Maurice Chevaliera v muzikálu Mata Hari, jež uvádí Divadlo Broadway.

Divadlo Hybernia zastoupila vedle Holého i zpěvačka a herečka Monika Absolonová za titulní roli v muzikálu Mary Poppins.

Marek Holý: Děti mi řekly, že když Thálii nedostanu, nemám chodit domů

Marek Holý je členem hereckého souboru činoherního Divadla na Vinohradech, svoji první Cenu Thálie však získal v kategorii Opereta a muzikál. Konkrétně za roli Zorra ve stejnojmenném muzikálu Divadla Hybernia. Inscenaci režíroval Petr Gazdík a realizována byla ve spolupráci s brněnskou Musical Production.

Předávání cen Herecké asociace Thálie 2013 proběhlo 29. března v pražském Národním divadle. Marek Holý

Jak jste se cítil po vyhlášení vašeho jména?

Nejdřív ze všeho jsem se cítil dost šokován a byl jsem nervózní. Teď už jsou všechny pocity moc hezké. Užívám si to.

Věřil jste ve vaše vítězství?

Vůbec, ani trochu jsem to nečekal. Měl jsem dneska úplně normální den. Ráno jsem se vzbudil, trochu nervózní jsem šel dělat rozhovor do rozhlasu, protože jsem se bál, abych tam nežvatlal nějaké nesmysly. Nad Thálií jsem neměl čas přemýšlet. Navíc to není žádná soutěž, nejde o nějaké soupeření, spíš jen o milé ocenění, ke kterému je zapotřebí také hodně štěstí.

Jaká byla cesta k roli Zorra, za níž jste ocenění získal?

Docela trnitá, zkoušení muzikálu bylo náročné. Jde o moji první spolupráci s Petrem Gazdíkem, ačkoli mě už předtím několikrát oslovil, ale nikdy to z časových důvodů nevyšlo. Jsem šťasten, že Zorro vyšel. Díky inscenaci jsem potkal spoustu nových lidí, moc si vážím Moniky Absolonové, která je neuvěřitelná „kumštýřka" a samozřejmě i mnoha dalších.

Co je na roli nejtěžší?

Všechno dohromady… Zpočátku to byl opravdu fyzický zápřah, při hraní jsem vypotil snad dva litry vody. A ačkoli jsem vždycky po představení fyzicky nesmírně unaven, pokaždé mě zároveň neskutečně nabije.

Myslíte, že vám Cena Thálie změní profesní život?

Možná trochu ano, i když si nejsem jistý, jestli mi to úplně pomůže. Asi se dostanu více do povědomí, což je v herecké branži potřeba, i když to vždycky není stoprocentně pozitivní.

Ocenění jste získal v kategorii muzikál, nicméně jste vystudovaný činoherec. Jak jste se dostal k muzikálu?

Při mém prvním angažmá v Moravskoslezském divadle v Ostravě tam režisér Juraj Deák inscenoval několik muzikálů, například Krvavou svatbu. Zjistil přitom, že tak nějak ovládám zpěv a začal mi dávat příležitosti. A tak se to postupně vyvrbilo, dokonce jsem jednou zpíval i v opeře. Pořád ale víc tíhnu k činohře, muzikál beru jenom jako milé odskočení.

Při děkovné řeči jste zmínil, že se na cenu těší nejvíc vaše děti.

Řekly mi, že nesmím přijít domů, když Thálii nedostanu (smích). Naštěstí domů můžu, to jsem si trochu oddechl. Pak se mě taky ptaly, co se stane, když ji rozbijí… No, budu na ni muset najít nějaké vhodné a bezpečné místo.

Petr Mikeska: Ocenění je satisfakce i pro moje rodiče

Petr Mikeska z Městského divadla v Mladé Boleslavi získal činoherní Cenu Thálie za roli Paula Verlaina ve hře Úplné zatmění. V inscenaci mu přitom jako Artur Rimbaud sekunduje Matouš Ruml, loňský laureát Ceny Thálie pro herce do 33 let. Socha divadelní múzy se tak bude ve foyeru mladoboleslavského divadla vyjímat hned nadvakrát.

Předávání cen Herecké asociace Thálie 2013 proběhlo 29. března v pražském Národním divadle. Petr Mikeska

Jak se cítíte?

Mám velmi smíšené pocity, je to tak neuvěřitelné, že si ocenění pořád nedokážu uvědomit.

Kdy to uvědomění přijde?

Myslím, že brzo… Je to skvělé a moc si toho vážím, ale samozřejmě mi Cena Thálie nezmění život. Zítra se probudím a bude taky den (směje se).

Život vám asi nezmění, ale z profesního hlediska třeba nějaká změna přijde, co myslíte?

Doufám, že si díky mému ocenění třeba lidé trochu uvědomí, že divadlo nemusí být jenom bezbřehá legrace a že mohou být povedené a úspěšné i inscenace, které se obracejí k nějakým elementárním bodům lidské existence. Což inscenace Úplné zatmění, ve které hraji Paula Verlaina, bezpochyby je.

Bude mít vaše ocenění nějaký přínos i pro mladoboleslavské divadlo?

Věřím v to. Loni získal Thálii pro herce do 33 let můj kolega Matouš Ruml, já jsem dostal Thálii letos, což může znamenat, že děláme v Mladé Boleslavi dobré divadlo, které dokáže přesáhnout region. Je to pro nás nejvyšší ocenění.

Jak ho oslavíte?

Zatím vůbec nevím, jsem pořád v jednom kole. Na předávání jsem přijel hned z práce, nyní navíc režíruji inscenaci Cyrano z Bergeracu v divadle v Mostě, tudíž jsem hodně rozlítaný…

Takže nebude na oslavy čas?

Ale to musí být, jenom nevím kdy.

A s kým Thálii oslavíte?

Určitě hlavně s rodiči, kteří jsou šťastní spolu se mnou a kterým jsem tady v Národním divadle dnes konečně dopřál, aby si za všechna ta léta nepochopení pro moji profesi užili trochu té satisfakce.

Kam si cenu vystavíte?

Jelikož ji nepokládám jenom za svoji cenu, ale spíš za ocenění celému týmu, který se na hře Úplné zatmění podílel, tak ji určitě nechám vystavit v divadle. Ve foyeru se bude skvít vedle Thálie, kterou loni obdržel Matouš Ruml.

Co pro vás znamená toto ocenění do budoucna? Cítíte nějaký závazek?

Nic závažného. Tím myslím, že určitě nezměním přístup k divadlu - herec je tak jako tak před každým představením nepopsaná tabule, ať je držitelem cen nebo ne. A musí to tak být, vlastně s každou hrou začínáte pokaždé od začátku. Přiznám se, že i role Paula Verlaina mě velmi trápí, není jednoduchá. Buď ji dáte totálně naplno, nebo vůbec.