Koordinátor festivalu Nová síť vybral na úvod projekt Trumpets in the Sky skandinávsko – české spolupráce autorské trojice Juli Apponen, Ann Sofie Godo a Češky Nely H. Kornetové, které ve své tvorbě kladou důraz především na vizuální a zvukový aspekt představení.

Základem inscenace

Trumpets in the sky je především scénografie (Ann Sofie Godo) využívající velké kovové tubusy a atmosférický, bíle laděný light design, to vše doprovázené dunivým industriálním zvukem, jehož autorem byl Björn Hansson.

Toto propojení vytvářelo skoro jako na stříbrném podnose náladu jakési apokalyptické situace. Nápadně připomínala současnou realitu světa vnímanou 
z nekonečné severské planiny, kde civilizace není hybatelem dění a slzy se mění ve skleněné perly cinkající o prázdné kovové plechovky.

Sekvenčnost použitého minimalistického pohybu v choreografii i projevená emocionalita dvou nezemských bytostí (Juli Apponen, Nela H. Kornetová) kombinovala jednotlivé fragmenty scénických obrazů do podoby prostředí tarotové karty číslo 20 i s jejím popisem: Andělé troubí na poplach. Přichází den zúčtování, kde nikdo nikomu nezůstane nic dlužen. Inscenace Trumpets in the Sky také nic dlužna nezůstala. Využila bezezbytku díky svícení jevištní prostor Archy stejně jako možnosti prostorového ozvučení.

Hodně to přidalo celému konceptu díla, který působil promyšleně, i když trochu nesměle. Přívlastky „šokující" a „odvážné" jsou asi lehce nadsazené, představení bylo vyvážené a splnilo očekávání zkušeného diváka festivalu. Ale jak to tak u žánru nového divadla bývá, nebylo to zrovna nic pro slabší či romantické nátury.

Čtěte také: Národní galerie a centrum přehlídky nového divadla je ideální propojení 

Zuzana Smugalová