„Škatulka world music je mi nepříjemná a těsná. Rozčiluje mě, když si někdo takhle zjednodušuje pohled. V minulosti nám říkali, že jsme ‚balkánská dechovka‘ a já jsem odpovídal ne, my jsme ‚česká dechovka‘! Bohužel jste to vy, novináři, pořadatelé festivalů a výrobci zábavy, kdo lidem zužuje obzor. Jsou tam trumpety? Tak je to ‚balkán‘ nebo ‚skáčko‘, šup s tím do pytle!“ vysvětluje změnu zvuku Jarda Svoboda, kapelník a autor většiny repertoáru Trabandu.

V tiskové zprávě k desce ohlašujete návrat k domácím tradicím. Na albu však využíváte i hip hopových postupů. Nic proti, rapování vám umožňuje předat razantním způsobem nepříjemná sdělení. Nicméně hip hop u nás není zrovna původní.

Hip hop že není domácí?A co jsou třeba dětská říkadla? Vařila myšička kašičku. Byl jednou jeden domeček. Kolo kolo mlýnský. Ententýky dva špalíky… To je ozajistý hip hop! Nový zvuk Trabandu si vynutil razantní zúžení sestavy. Jak na to reagovali po roční pauze „neoslovení“ členové?A proč jste přizval právě Janu Modráčkovou a Václava Pohla? Onatahle úzká sestava vznikla už před lety, v době kdy jsme natáčeli album Hyjé! Zkoušeli jsme paralelně ještě ve třech a snažili se udělat v málo lidech hodně muziky. Některé z těch písniček jsme nakonec přece jen zaranžovali i pro ostatní nástroje a dali je na desku – to jsou třeba písničky Zloděj a dezertér nebo Krasojezdkyně.Tímobě ty podoby Trabandu zase načas splynuly, ale ta potřeba dělat něco jenom v triu se zase objevila s novými písničkami. Mámrád jednoduchost.

Řada posluchačů vnímá píseň Tak to mám rád spíše jako erotickou než jako duchovní. Vadí vám ta dvojsmyslnost, nebo to byl záměr?

To byl mírně provokativní záměr. Aby nám zas nějakej chytrák nepřilepil další cedulku: „křesťanská kapela“. Ale vážně. Před chvílí jsem řekl, že mám rád jednoduchost, a teď musím dodat, že tak jednoduchý to zas není. Mám rád, když věci dávají smysl tak i tak. Modlitba a erotika přece nestojí proti sobě. Nebo snad někdo dokáže říct, kde končí tělo a začíná duše?

Proč jste se pro natočení klipu rozhodli vybrat písně Partyzán a V jejích šlépějích?

Původně jsme uvažovali o čtyřech klipech, ale na CD by se v dobré kvalitě vešel stejně jen jeden, takže jsme zůstali u Partyzána. Miloš Tomič, autor klipu, si ho vybralsám – myslím, že to téma neblahého dědictví po otcích jemublízké a jako srbský občan s nímmá svoje zkušenosti.

Dobrým nápadem je vydání alba ve dvou mutacích, s knížkou a v levné verzi se zjednodušeným obalem.

Byl to záměr jak vyjít vstříc všemmožným zájemcům. Proto má CD hned tři podoby. Ta nejlevnější je bez obalu – celé album se dá stáhnout za malý peníz ve formátu mp3. Kdo si ale chce pořídit CD nosič, má dvě možnosti – levnou edici v plastovém obalu, anebo tu luxusní, s knížkou.