Zájemci se v úterý mohli svézt historickým motoráčkem s čerstvě zrenovovaným bufetovým vozem z Masarykova nádraží na Nákladové nádraží Žižkov.

V rámci Evropského týdne mobility sem zajela z Masarykova nádraží historická motorová souprava, kterou vypravila společnost Klub železničních cestovatelů (KŽC).

Poslední osobní vlak na nádraží

Vlak s cestujícími je na Žižkově unikát hned dvojí. Oficiální provoz na nákladovém nádraží totiž skončil už v roce 2002, navíc osobní vlaky sem nejezdily vůbec. Podle jednatele KŽC Bohumila Augusty koncem letošního roku definitivně skončí platnost úředního povolení pro vjezd vlaků do zchátralého areálu, osobní vlak už sem proto po dnešku nezavítá.

Nablýskaná historická souprava se do zanedbaného nádraží musela prodrat po zrezivělých kolejnicích, které pomalu zarůstají křovím. Nádraží s polorozpadlými vysokými rampami a železnými konstrukcemi už je jen stínem slavného areálu, který ve třicátých letech nestačil pokrývat poptávku po skladových prostorech. Červený vlak tu proto působil téměř bizarně a právem přivábil desítky amatérských fotografů.

Unikátní komplex

Nádraží je podle odborníků unikátním architektonickým komplexem, který nemá v českých zemích obdoby. S výstavbou se začalo koncem 20. let 20. století, největší sláva přišla ve 30. letech. Od 60. let důležitost nádraží postupně klesala, především po zprovoznění nového skladiště potravin ve Strašnicích v roce 1966.

Nádražní budovy v následujících letech zřejmě ustoupí developerskému projektu, na jejich místě má vzniknout nová čtvrť.