Noční koncerty

Koncerty jsou vesměs koncipovány jako tzv. „noci“ – Nocí v katedrále festival překračuje pražský rámec, bude to recitál varhaníka Aleše Bárty v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře (20. 7.), Noc Garricka Ohlssona (24. 7.) sází na slavného klavíristu. Hvězd je ještě více, na zahajovacím koncertě v pražském Obecním domě (10. 7.) vystoupí Eva Urbanová, na závěrečném (29. 7. tamtéž) houslista Jakub Junek.

Názvem i dramaturgií se Prague Proms hlásí k tradici londýnských „proms“, která se datuje od roku 1895, a ty svým původem reprezentují typ promenádního koncertu, který má své pevné místo všude, kam lidé jezdí odpočívat, bavit se anebo se léčit. Zní na nich obvykle příjemná hudba, často se konají pod širým nebem a mívají neformální atmosféru. Prague Proms se zaměřují na vážnou hudbu a jazz. K jejich jedinečnosti patří, že v programech vážnohudebních koncertů hojně nabízejí filmovou hudbu. Český národní symfonický orchestr, který je pořadatelem festivalu a hraje na všech orchestrálních koncertech, s nímá bohaté studiové zkušenosti.

Inspirace filmem

Festivalový koncert avízovaný pod názvem Hollywoodská noc bude letos celý „filmový“, a co skladba, to osvědčená – dovolíte-li – pecka. Dirigentem tohoto a ještě dvou dalších koncertů bude Marcello Rota, synovec dvorního skladatele Federica Felliniho Nina Roty, který s ČNSO pravidelně spolupracuje. Další dirigentskou hvězdou bude syn letošního držitele Oscara Ennia Morriconeho Andrea, který bude dirigovat vokálně-orchestrální koncert Noc na výstavě a představí se na něm i jako skladatel, a do (filmové) třetice jako dirigentka stane před ČNSO také filmová a herní skladatelka Laura Karpman. Bude to na koncertě Americká noc (22. 7.), kde se ve vážnohudební části bude na stupínku před orchestrem střídat s Janem Chalupeckým a ve světové koncertní premiéře uvede mimo jiné i svou skladbu Scat pro fagot, klavír a smyčce (sólistou bude fagotista Lumír Vaněk).

Orchestrální koncerty probíhají ve Smetanově síni Obecního domu, která bude pro potřeby festivalu speciálně upravena (zadní řady budou terasovitě zvednuty), koncert souboru Capella Istropolitana (Noc ve Versailles) se koná v Trojském zámečku. Nabídka letošních Prague Proms vypadá mimořádně zajímavě. Nic není do počtu, a i je-li například program „zaručený“ – jako v případě koncertu Wihanova kvarteta, které hraje skladby Leoše Janáčka, Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka – je koncert alespoň vsazen do jedinečného prostředí dvorany Českého muzea hudby, kde se uskuteční i koncert Pražského violoncellového dua s účastí recitátorů.

Jazzová část festivalu obnáší koncerty v jazzových klubech Reduta (Jazz Efrerrätt), U staré paní (Karel Růžička), Agharta (František Kop) a Daimler Chrysler Automotive Bohemia (La Parada) a sérii doprovodných programů.

Zvířata na pódiu

Netřeba zdůrazňovat, že programy všech patnácti koncertů jsou populární, sestaveny tak, aby se posluchači cítili příjemně a i třeba pobavili – například „zvířaty na pódiu“, jak zní titul koncertu 12. 7., jehož program je sestaven ze skladeb inspirovaných zvířecí říší.

S myšlenkou zavést v Praze „proms“ po londýnském vzoru přišel trumpetista a ředitel ČNSO Jan Hasenöhrl spolu s dirigentem Liborem Peškem, který má vřelý vztah k filmové hudbě a na letošních Prague Proms řídí dva koncerty včetně Závěrečné noci. Stejně jako v minulých letech, i letos nabízí festival řadu koncertních zážitků, pro jejichž neopakovatelnost si je jistě najdou nejen hosté hlavního města, ale i sami jeho obyvatelé.