V rámci něho se kino na jeden večer promění v restauraci. „Rádi bychom to dělali jednou za dva měsíce s tím, že by se střídalo Aero a Oko," řekla Pražskému deníku Radka Urbancová z distribuční společnosti Aerofilms, která je se zmíněnými kiny, a též se Světozorem, jenž je vůbec nejnavštěvovanějším kinem v Česku mimo multikina, propojená.

Jak to v reálu vypadá? Celý večer se nese v duchu promítaného filmu. Naposledy to byl letošní snímek Wese Andersona Grandhotel Budapešť odehrávající se - byť ne celý - v prostředí luxusního hotelu první poloviny 20. století.

Gastronomické hody po filmu

Už u vchodu do žižkovského kina vás přivítají muži ve fraku a dobově oděné ženy se sklenkou sektu. Abyste žaludek mohli trochu nasytit už během filmu, dostanete v boxu králičí rillettes. Ale přehnat to není radno. Skutečné gastronomické hody totiž následují po filmu. Večeře o pěti chodech připravená pro daný večer vybraným šéfkuchařem je výborná. A nádavkem možná poznáte i nové přátele.

„Seznámili jsme se při akci podobné, jako je právě tato," říká mi u stolu projektant Honza. Je zhruba v mých letech, pochází z východu Čech, bydlí v Praze. Žena vedle něho, pracující jako letuška, je zase ze Zlína. „Samá naplavenina," glosuje to o něco starší Marcela.

Když jsem k nim usedl, myslel jsem, že se všichni společně znají léta, ale záhy mě vyvedli z omylu. Jsme tu tak vlastně tři skupiny, které dohromady spojilo kino a jídlo.

K vrcholům večera vedle filmu patří hřbet z divočáka s pyré z topinamburu a omáčkou s lanýži. Lehkou kritiku sklízí jen terina z hovězího masa s jablečným pyré s jablečným pyré a smetanovým křenem. „Takové studené jídlo se tam moc nehodilo. Nebylo špatné, ale proti ostatním chodům lehké zklamání," říká Marcela.

Vstupenka stojí přes tisíc korun

Ale zároveň už se těší na další podobnou akci. V případě Cinema Cuisine je nutno říct, že jde o projekt luxusní. Vstupenka stojí přes tisíc korun a poslouží tak spíše jako tip na výjimečný zážitek nebo netradiční dárek než každodenní návštěvu kina.

Pořadatelé ale chtějí myšlenku společného setkání u filmu a jídla rozšířit i na všednější příležitosti. „Naším cílem je také vybudovat značku Cinema Cuisine, která by do budoucna zaštiťovala i další akce, které by mohly být třeba venku někde na louce," přiblížila Urbancová.

Na den dětí například udělali speciální akci na dvorku žižkovského Aera. Tam by se v budoucnu v rámci projektu „Dvorek žije" měly konat sousedské akce se zvláštním programem.

Urbancová: Chceme dělat i grilovačky na dvorku kina

Žižkovské Aero bylo už v 90. letech jedním z prvních pražských kin, kde jste si mohli přinést pití. Teď ale chystá ještě víc. O projektu Cinema Cuisine i dalších plánech hovoří Radka Urbancová z Aerofilms.

Radka Urbancová, která stojí za projektem Cinema Cuisine v Praze.Proč jste se rozhodli spojit kino s jídlem?

Dlouhodobě se snažíme projekce v našich kinech oživovat. Asi i díky tomu tak dobře fungují. Lidi to konečně vyžadují. Zvlášť v Praze, kde mají častěji peníze, které jsou ochotni utratit, ale musíte připravit akci, která je bude bavit. Druhou věcí je, že koncept dočasných „pop-up" míst, od restaurací až po kino, je teď evropský trend, lidi to hodně baví.

V Holešovicích se takto několikrát během roka otevře třeba dočasný klub Blink…

A my už zase několik let děláme projekt Cinema Royal, v rámci něhož vybereme určitý prostor, ve kterém na jeden večer uděláme projekci, kterou už nikdy nezopakujeme. Cinema Cuisine je v podobném duchu. Na jeden večer proměníme kino v luxusní restauraci.

Přišlo to z vaší hlavy, nebo jste se někde inspirovali?

Inspirovali jsme se ve Francii, kde servírují jídlo v kině. V rámci evropského kontextu není spojení jídla s projekcí zase tak nová věc. Pravda ale je, že jsme se snažili to trochu posunout, aby nešlo o jen tak obyčejné jídlo v kině na baru, ale ucelený večer. Spojili jsme se s režisérem a milovníkem gastronomie Viktorem Vokjanem, který do toho hodně vnesl, takže na něm je jedna část, na nás pak prostor, projekce a dramaturgie. Je to produkčně poměrně náročná záležitost, proto je na ní také poměrně drahé vstupné. Abychom zajistili kvalitní servis, omezujeme kapacitu na 50, 60 lidí. Ale rádi bychom dělali akce i jiného typu, třeba grilovačku na dvorku kina, kam může volně přijít více lidí.