„Podali jsme si žádosti o granty na rok 2016 a navazující období, tedy 2017 - 2020. Čekáme na podzimní rozhodnutí grantové komise, kolik nám doporučí přidělit – a podle toho se rozhodneme, zda budeme pokračovat," řekl ředitel souboru Vojtěch Štěpánek. Upozornil, že předešlý nájemce, soubor Dušana Davida Pařízka, měl k dispozici 15,5 milionu - a přesto Komedii kvůli podfinancování opustil.

Podle Štěpánka je Company zřejmě jediným evropským divadlem systematicky se věnujícím uvádění nových autorů střední a východní Evropy. Na kontě má 16 premiér, z toho šest českých a čtyři světové. Od října 2012 uskutečnil 600 akcí pro 60 tisíc diváků. Průměrná návštěvnost přesahuje 70 procent.

„Spolupracujeme se zahraničními umělci a institucemi, máme za sebou zahraniční zájezdy, hostíme přední scény. Přesto s ohledem na objem provozu repertoárového divadla do pražského grantového systému nezapadáme," dodal.

Nutné systematické plánování

Divadlo má 15 zaměstnanců, na jeho chodu se podílí celkem čtyři desítky lidí. „Divadlo bez systematického plánování nelze provozovat," zdůraznil umělecký šéf Jan Novotný. Musel odložit všechny domluvy s tuzemskými i zahraničními režiséry a koprodukce, které by mohly rozšířit možnosti vícezdrojového financování a Praze přinesly prestiž.

„Žádost o granty projednají členové nové magistrátní činoherní komise, té dosavadní končí mandát v srpnu," uvedl radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice). Objem peněz na kulturu se podle něj prakticky nemění, zatímco žádosti o granty vzrostly od roku 2007 dvojnásobně. Soubor Company má podle něj čtvrtou nejvyšší dotaci ve své kategorii. Po Arše, Činoherním klubu a Dejvickém divadle, které dostávají 25, 20 a 14 milionů korun ročně.

Podobně ohrožen kvůli nedostatku financí je ústecký Činoherák a také pražské Divadlo na Fidlovačce, které má zatím prostředky do konce roku.

Kritička postrádá osobité režiséry

Nedávná diskuse v Divadelních novinách připomněla, že start v Komedii byl pro málo známý soubor v roce 2012 složitý. Získal nejprve jen dvouletý grant, problémy narostly po odchodu ředitelky a režisérky Evy Bergerové. Kritička Jana Machalická postrádá osobité režiséry, jejímu kolegovi Vladimíru Justovi se nelíbí konvenční realizace inscenací.

V červnu má Komedie většinu inscenací vyprodanou. Část vstupenek byla prodána na Slevomatu, ale plusem této akce je, že se diváci o souboru dozvěděli. „A jejich reakce jsou vstřícné," dodal Štěpánek.