VYBRAT REGION
Zavřít mapu

David Eben: Středověká hudba rozhodně není žádný nehybný monolit

Praha /ROZHOVOR/ - Hudebník David Eben se svým souborem Schola Gregoriana Pragensis, který se zaměřuje na gregoriánský chorál, zastupuje rodinu skladatele Petra Ebena na pražských výročních koncertech k jeho nedožitým 85. narozeninám.

8.1.2014
SDÍLEJ:

Schola Gregoriana Pragensis, v popředí David EbenFoto: stránky souboru

Co pro vás znamená vystupovat na koncertech, které jsou poctou vašemu otci Petru Ebenovi?

Otcova hudba je mi samozřejmě velmi blízká, a proto se velmi rádi do tohoto projektu zapojíme. Pro otce byl gregoriánský chorál vždy velmi silným zdrojem inspirace, což dokládá i titul skladby, který bude na lednových koncertech proveden: Symphonia gregoriana. Jsem rád, že budeme moci tuto spojitost posluchačům přiblížit.

Jak se dále zasluhujete o odkaz vašeho slavného otce?

Náš soubor se zaměřuje na bohoslužebnou hudbu středověku, tedy zejména na gregoriánský chorál. A právě tento hudební druh jak už jsem naznačil je pro nás mostem k otcovu dílu. Máme také na programu několik otcových skladeb, v níž se chorální melodika zřetelně obráží, i když je převedena do hudební řeči 20. století. Jednu z jeho skladeb s názvem Suita Liturgica jsme též natočili na CD. Tehdy se ještě otec ujal osobně varhanního doprovodu a meziher.

Prozradíte, jak na koncertech ozvláštníte skladbu Koncert pro varhany a orchestr č. 1 „Symphonia gregoriana"?

Náš podíl na koncertě je opravdu velmi skromný hlavní roli zde hraje symfonický orchestr FOK a varhaník sólista Gunther Rost. Idea, s níž nás dramaturg oslovil, si kladla za cíl ozřejmit spojitost otcovy hudby s gregoriánským chorálem, který je také zmíněn v titulu skladby. Na začátku a mezi jednotlivými větami skladby jsme proto zařadili gregoriánské zpěvy, které autor buď doslova ve své hudbě cituje, nebo nepřímo čerpá z charakteru jejich melodiky. Cílem našeho zapojení do projektu je tedy otevřít či spíše zpřítomnit posluchačům tuto perspektivu.

Se souborem Schola Gregoriana Pragensis se zaměřujete především na středověkou hudbu a gregoriánský chorál. V čem je pro Vás tento styl a toto období jedinečné?

Období středověku bylo pro dějiny hudby dobou velkého tvůrčího rozletu a také velké rozmanitosti. Středověká hudba rozhodně netvoří nějaký nehybný monolit, jak se někdy chybně předpokládá. Například nejstarší chorální repertoár z doby Karla Velikého se nepodobá pozdně středověkému officiu; také rané dvojhlasé organální zpěvy, které vycházejí ze spontánní improvizační praxe, zní rozhodně jinak, než racionálně promyšlené čtyřhlasé skladby z Francie 14. století. U gregoriánského chorálu je důležitým specifikem průzračnost jednohlasé melodie, která je plně soběstačná a pohybuje se svobodně, nespoutaná harmonií a rytmem. Snad právě dnešní svět, v němž je lidské ucho zahlceno nadměrným hlukem, začíná objevovat meditativní sílu jednohlasu, který jak říká svatý Ambrož „neruší ticho, pouze ho činí slyšitelným".

Vedle toho, že soubor vedete a také působíte na Ústavu hudební vědy UK, zároveň hrajete ve skupině Bratři Ebenové. Jak vnímáte žánrovou rozmanitost? Je pro vás složité adaptovat se z jednoho na druhý?

Na střídání obou žánrů jsem si už docela zvykl. Mám rád rozmanitost hudby, a proto je pro mne toto občasné střídání vždy osvěžením. Také pedagogickou práci na Filosofické fakultě UK mám velice rád. Myslím, že je užitečným prostředkem proti zakrnění. Člověk je stále nucen inovovat své přednášky, a také diskuse se studenty často člověka přivedou k novému způsobu prezentace látky, k výstižnějšímu přirovnání nebo analogii. Zní to jako banalita, že se člověk nejlépe učí vyučováním, ale je to bezesporu pravda.

Mají tyto dva žánry tj. středověký chorál a hudba Bratří Ebenů něco společného? Nebo je vnímáte jako protipóly?

Myslím, že ledacos společného mají. Snad je to určitá otevřenost této hudby a prostor pro kreativitu interpreta. Nejstarší notové zápisy gregoriánského chorálu sice prozrazují nemálo z výrazové stránky této hudby, je však úlohou interpreta, aby všechny informace z notového zápisu dokázal propojit a uvést v život. V určitém smyslu se to podobá tvůrčímu hledání při aranžování nové písničky s kapelou, když člověk přemýšlí, jak se svým nástrojem co nejlépe přispět do konečného tvaru.

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

8.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

instalatér, ilustrační foto

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Evropský bankovní úřad EBA. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Vláda definitivně schválila, že se Praha pokusí získat sídlo EBA

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

Pohřeb výtvarníka Karla Franty bude 26. července ve Strašnicích

Praha - Poslední rozloučení s výtvarníkem Karlem Frantou, který zemřel 19. července ve věku 89 let, bude ve středu 26. července ve Velké obřadní síni krematoria v Praze - Strašnicích. V neděli to oznámila jeho rodina. Zesnulý byl známý především ilustracemi dětských knih, získal řadu mezinárodních ocenění.

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mělo to být povídání o čtvrtstoletí úspěšné nevládní organizace, která dokázala pomoct milionům lidí ze všech koutů světa. Místo toho se celým rozhovorem vinul apel. „Stále víc vnímám obrovské nebezpečí hodnotového vyprázdnění a krizi moderního demokratického státu,“ varuje Šimon Pánek. Demokracie je podle něj křehká, můžeme o ni kdykoliv přijít.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

Ministerstvo zahraničí opakuje výběrové řízení na místo generálního ředitele sítě Českých center. Uzávěrka přihlášek do prvního vyhlášeného konkurzu byla na konci května, nový šéf sítě čítající 22 poboček z něj nevzešel. Tento týden ministerstvo zahraničí na svém webu zveřejnilo nový inzerát. Předchozí ředitel Jiří Závěšický byl odvolán na začátku dubna kvůli neshodám ohledně obsazení místa ředitele Českého centra v Paříži.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení