VYBRAT REGION
Zavřít mapu

David Eben: Středověká hudba rozhodně není žádný nehybný monolit

Praha /ROZHOVOR/ - Hudebník David Eben se svým souborem Schola Gregoriana Pragensis, který se zaměřuje na gregoriánský chorál, zastupuje rodinu skladatele Petra Ebena na pražských výročních koncertech k jeho nedožitým 85. narozeninám.

8.1.2014
SDÍLEJ:

Schola Gregoriana Pragensis, v popředí David EbenFoto: stránky souboru

Co pro vás znamená vystupovat na koncertech, které jsou poctou vašemu otci Petru Ebenovi?

Otcova hudba je mi samozřejmě velmi blízká, a proto se velmi rádi do tohoto projektu zapojíme. Pro otce byl gregoriánský chorál vždy velmi silným zdrojem inspirace, což dokládá i titul skladby, který bude na lednových koncertech proveden: Symphonia gregoriana. Jsem rád, že budeme moci tuto spojitost posluchačům přiblížit.

Jak se dále zasluhujete o odkaz vašeho slavného otce?

Náš soubor se zaměřuje na bohoslužebnou hudbu středověku, tedy zejména na gregoriánský chorál. A právě tento hudební druh jak už jsem naznačil je pro nás mostem k otcovu dílu. Máme také na programu několik otcových skladeb, v níž se chorální melodika zřetelně obráží, i když je převedena do hudební řeči 20. století. Jednu z jeho skladeb s názvem Suita Liturgica jsme též natočili na CD. Tehdy se ještě otec ujal osobně varhanního doprovodu a meziher.

Prozradíte, jak na koncertech ozvláštníte skladbu Koncert pro varhany a orchestr č. 1 „Symphonia gregoriana"?

Náš podíl na koncertě je opravdu velmi skromný hlavní roli zde hraje symfonický orchestr FOK a varhaník sólista Gunther Rost. Idea, s níž nás dramaturg oslovil, si kladla za cíl ozřejmit spojitost otcovy hudby s gregoriánským chorálem, který je také zmíněn v titulu skladby. Na začátku a mezi jednotlivými větami skladby jsme proto zařadili gregoriánské zpěvy, které autor buď doslova ve své hudbě cituje, nebo nepřímo čerpá z charakteru jejich melodiky. Cílem našeho zapojení do projektu je tedy otevřít či spíše zpřítomnit posluchačům tuto perspektivu.

Se souborem Schola Gregoriana Pragensis se zaměřujete především na středověkou hudbu a gregoriánský chorál. V čem je pro Vás tento styl a toto období jedinečné?

Období středověku bylo pro dějiny hudby dobou velkého tvůrčího rozletu a také velké rozmanitosti. Středověká hudba rozhodně netvoří nějaký nehybný monolit, jak se někdy chybně předpokládá. Například nejstarší chorální repertoár z doby Karla Velikého se nepodobá pozdně středověkému officiu; také rané dvojhlasé organální zpěvy, které vycházejí ze spontánní improvizační praxe, zní rozhodně jinak, než racionálně promyšlené čtyřhlasé skladby z Francie 14. století. U gregoriánského chorálu je důležitým specifikem průzračnost jednohlasé melodie, která je plně soběstačná a pohybuje se svobodně, nespoutaná harmonií a rytmem. Snad právě dnešní svět, v němž je lidské ucho zahlceno nadměrným hlukem, začíná objevovat meditativní sílu jednohlasu, který jak říká svatý Ambrož „neruší ticho, pouze ho činí slyšitelným".

Vedle toho, že soubor vedete a také působíte na Ústavu hudební vědy UK, zároveň hrajete ve skupině Bratři Ebenové. Jak vnímáte žánrovou rozmanitost? Je pro vás složité adaptovat se z jednoho na druhý?

Na střídání obou žánrů jsem si už docela zvykl. Mám rád rozmanitost hudby, a proto je pro mne toto občasné střídání vždy osvěžením. Také pedagogickou práci na Filosofické fakultě UK mám velice rád. Myslím, že je užitečným prostředkem proti zakrnění. Člověk je stále nucen inovovat své přednášky, a také diskuse se studenty často člověka přivedou k novému způsobu prezentace látky, k výstižnějšímu přirovnání nebo analogii. Zní to jako banalita, že se člověk nejlépe učí vyučováním, ale je to bezesporu pravda.

Mají tyto dva žánry tj. středověký chorál a hudba Bratří Ebenů něco společného? Nebo je vnímáte jako protipóly?

Myslím, že ledacos společného mají. Snad je to určitá otevřenost této hudby a prostor pro kreativitu interpreta. Nejstarší notové zápisy gregoriánského chorálu sice prozrazují nemálo z výrazové stránky této hudby, je však úlohou interpreta, aby všechny informace z notového zápisu dokázal propojit a uvést v život. V určitém smyslu se to podobá tvůrčímu hledání při aranžování nové písničky s kapelou, když člověk přemýšlí, jak se svým nástrojem co nejlépe přispět do konečného tvaru.

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

8.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budova Veletržního paláce, kde sídlí Národní galerie
AKTUALIZOVÁNO

Národní galerie neotevřela, opustila ji ostraha

Andy Warhol & The Velvet Underground.

V Divadle Archa se v sobotu uskuteční večer věnovaný Warholovi

DVA POHLEDY: Facka jako násilí. Zrušíme fyzické tresty dětí?

Praha - Trestání dětí pohlavkem nebo i pořádným výpraskem má u nás pevně zakořeněnou tradici. S mírnou nadsázkou řečeno některý z těchto výchovných prvků musel zažít každý, a kdo tvrdí, že ne, zažívá je dodnes. Ovšem aktivisté bojující za lidská práva a hlavně za práva dětí se snaží zcela omezit fyzické tresty a v některých zemích již uspěli. Budeme se muset i v České republice obejít bez možnosti střihnout svému dítěti pohlavek namísto sáhodlouhého vysvětlování? Byl by to správný krok k tomu, aby naši potomci byli sebevědomější? Má to ale háček. Kdybychom se totiž přizpůsobili aktivistickému trendu, mohli bychom se vzhledem k našim zvyklostem ocitnout v situaci, kdy polovině národa bude hrozit trest za zakázané fyzické trestání dětí.

V Emauzích bude výstava o sudetoněmeckých odpůrcích nacismu

Praha - V Emauzském klášteře v Praze v sobotu bude zahájena výstava mapující osudy sudetských Němců, kteří se z křesťanského přesvědčení postavili nacismu a zaplatili za to životem. Expozice nazvaná Svědkové lidskosti - Odpůrci nacismu z řad sudetoněmeckých křesťanů v letech 1938 - 1945 je součástí víkendové konference Sdružení Ackermann-Gemeinde, které se snaží o rozvoj česko-německých vztahů.

Praha 6 chystá dohodu s investorem proluky na Vítězném náměstí

Praha - Městská část Praha 6 připravuje memorandum o spolupráci s investorem na pozemku proluky na Vítězném náměstí. Místo kontroverzního projektu administrativního centra zvaného Ledního medvěd by tu měl být postaven převážně bytový dům. Starosta Ondřej Kolář (TOP 09) to řekl na dnešním jednání zastupitelstva, memorandum ale podle něj není závazné.

AKTUALIZOVÁNO

Po havárii vodovodu se propadla povozka na Karlově náměstí

Praha – Dopravní omezení v části Karlova náměstí si od pátečního dopoledne vyžádala havárie vodovodu spojená s propadem vozovky. Provoz tramvají zůstal zachován – avšak až do soboty policisté uzavřeli frekventovaný úsek mezi ulicemi Resslova a Na Moráni pro silniční dopravu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies