VYBRAT REGION
Zavřít mapu

David Eben: Středověká hudba rozhodně není žádný nehybný monolit

Praha /ROZHOVOR/ - Hudebník David Eben se svým souborem Schola Gregoriana Pragensis, který se zaměřuje na gregoriánský chorál, zastupuje rodinu skladatele Petra Ebena na pražských výročních koncertech k jeho nedožitým 85. narozeninám.

8.1.2014
SDÍLEJ:

Schola Gregoriana Pragensis, v popředí David EbenFoto: stránky souboru

Co pro vás znamená vystupovat na koncertech, které jsou poctou vašemu otci Petru Ebenovi?

Otcova hudba je mi samozřejmě velmi blízká, a proto se velmi rádi do tohoto projektu zapojíme. Pro otce byl gregoriánský chorál vždy velmi silným zdrojem inspirace, což dokládá i titul skladby, který bude na lednových koncertech proveden: Symphonia gregoriana. Jsem rád, že budeme moci tuto spojitost posluchačům přiblížit.

Jak se dále zasluhujete o odkaz vašeho slavného otce?

Náš soubor se zaměřuje na bohoslužebnou hudbu středověku, tedy zejména na gregoriánský chorál. A právě tento hudební druh jak už jsem naznačil je pro nás mostem k otcovu dílu. Máme také na programu několik otcových skladeb, v níž se chorální melodika zřetelně obráží, i když je převedena do hudební řeči 20. století. Jednu z jeho skladeb s názvem Suita Liturgica jsme též natočili na CD. Tehdy se ještě otec ujal osobně varhanního doprovodu a meziher.

Prozradíte, jak na koncertech ozvláštníte skladbu Koncert pro varhany a orchestr č. 1 „Symphonia gregoriana"?

Náš podíl na koncertě je opravdu velmi skromný hlavní roli zde hraje symfonický orchestr FOK a varhaník sólista Gunther Rost. Idea, s níž nás dramaturg oslovil, si kladla za cíl ozřejmit spojitost otcovy hudby s gregoriánským chorálem, který je také zmíněn v titulu skladby. Na začátku a mezi jednotlivými větami skladby jsme proto zařadili gregoriánské zpěvy, které autor buď doslova ve své hudbě cituje, nebo nepřímo čerpá z charakteru jejich melodiky. Cílem našeho zapojení do projektu je tedy otevřít či spíše zpřítomnit posluchačům tuto perspektivu.

Se souborem Schola Gregoriana Pragensis se zaměřujete především na středověkou hudbu a gregoriánský chorál. V čem je pro Vás tento styl a toto období jedinečné?

Období středověku bylo pro dějiny hudby dobou velkého tvůrčího rozletu a také velké rozmanitosti. Středověká hudba rozhodně netvoří nějaký nehybný monolit, jak se někdy chybně předpokládá. Například nejstarší chorální repertoár z doby Karla Velikého se nepodobá pozdně středověkému officiu; také rané dvojhlasé organální zpěvy, které vycházejí ze spontánní improvizační praxe, zní rozhodně jinak, než racionálně promyšlené čtyřhlasé skladby z Francie 14. století. U gregoriánského chorálu je důležitým specifikem průzračnost jednohlasé melodie, která je plně soběstačná a pohybuje se svobodně, nespoutaná harmonií a rytmem. Snad právě dnešní svět, v němž je lidské ucho zahlceno nadměrným hlukem, začíná objevovat meditativní sílu jednohlasu, který jak říká svatý Ambrož „neruší ticho, pouze ho činí slyšitelným".

Vedle toho, že soubor vedete a také působíte na Ústavu hudební vědy UK, zároveň hrajete ve skupině Bratři Ebenové. Jak vnímáte žánrovou rozmanitost? Je pro vás složité adaptovat se z jednoho na druhý?

Na střídání obou žánrů jsem si už docela zvykl. Mám rád rozmanitost hudby, a proto je pro mne toto občasné střídání vždy osvěžením. Také pedagogickou práci na Filosofické fakultě UK mám velice rád. Myslím, že je užitečným prostředkem proti zakrnění. Člověk je stále nucen inovovat své přednášky, a také diskuse se studenty často člověka přivedou k novému způsobu prezentace látky, k výstižnějšímu přirovnání nebo analogii. Zní to jako banalita, že se člověk nejlépe učí vyučováním, ale je to bezesporu pravda.

Mají tyto dva žánry tj. středověký chorál a hudba Bratří Ebenů něco společného? Nebo je vnímáte jako protipóly?

Myslím, že ledacos společného mají. Snad je to určitá otevřenost této hudby a prostor pro kreativitu interpreta. Nejstarší notové zápisy gregoriánského chorálu sice prozrazují nemálo z výrazové stránky této hudby, je však úlohou interpreta, aby všechny informace z notového zápisu dokázal propojit a uvést v život. V určitém smyslu se to podobá tvůrčímu hledání při aranžování nové písničky s kapelou, když člověk přemýšlí, jak se svým nástrojem co nejlépe přispět do konečného tvaru.

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

8.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Milan Chovanec (ČSSD)

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Muzeum připomíná 70 let od cesty Hanzelky se Zikmundem

Praha – Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to tak: na své putování po světě vyrazili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund před rovnými 70 lety. Kulaté výročí startu legendární cestovatelské dvojice k první ze série jejich cest v sobotu po celý den připomínají akce v Národním technickém muzeu – přičemž součástí programu bude zahájení tematické pamětní jízdy automobilu Tatra 87 s posádkou Petr Horký, Michal Popov a Miroslav Náplava, mířící ve stopách Hanzelky a Zikmunda do Marseille.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies