Festival českého současného tance a pohybového divadla letos vstoupil do své třetí dekády. Začal ve čtvrtek 9. dubna a vrcholil v neděli 12. dubna slavnostním vyhlášením cen. Účast zahraničních hostů tento rok předčila i loňský jubilejní ročník.

Je to pro nás jasným signálem, že zájem o český tanec je trvalý a mezinárodní účastníky neláká jen kulaté výročí. I letos byl bohatý prostor pro navazování kontaktů mezi umělci a prezentry. Věříme, že z těchto setkání vzejde opět řada zajímavých spoluprací," komentovala 21. ročník platformy její ředitelka a zakladatelka Yvona Kreuzmannová.

Čtyři dny toho nejzajímavějšího, co u nás za poslední rok vzniklo, přilákaly více jak 80 hostů ze 17 zemí Evropské unie, ale i Číny, Tchaj-wanu, Jižní Koreji či Japonska. Dramaturgové, pořadatelé festivalů, ředitelé divadel či novináři viděli na pěti scénách celkem deset představení hlavního programu, který ještě obohatily přednášky, diskuse i site-specific projekty. Většina představení byla vyprodána ještě před začátkem festivalu.

Odborná porota složená z pěti domácích a šesti zahraničních expertů, kteří přijeli ze Švédska, Nizozemí, Itálie, Dánska, Velké Británie a Slovinska, udělila ceny v kategoriích Tanečník / Tanečnice roku a Taneční inscenace roku.

Jemné manipulování s publikem

Taneční inscenací roku je Collective Loss of Memory souboru DOT504 v choreografii Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney (RootLessRoot Company (SK/GR)). Ti si do svého projektu vybrali pět tanečníků z více jak pěti set performerů, kteří se přihlásili do mezinárodního konkurzu. Toto dílo získalo zároveň Cenu diváka, což je vzácná shoda.

Do hlasování se mohli zapojit všichni platící návštěvníci a zahraniční hosté, kteří měli možnost ohodnotit každou inscenaci po jejím skončení pomocí hlasovacích lístků.

Mezinárodní jury ocenila fakt, že dílo se zabývá sociálním a politickým děním kolem nás, velmi jemně dokáže manipulovat publikem, které až z poslední scény zjistí, odkud vše pochází. Silné mužské osobnosti se na scéně provokují verbálně i fyzicky, předvádějí i extrémně akrobatický pohyb a přebíjejí jeden druhého silou, která se snadno přetaví v nesmyslné až extrémní násilí. Dílo je silnou reflexí společnosti, která je velmi individualistická, egocentrická, homofobní, až diskriminační.

Neuvěřitelná přesnost pohybu

Tanečnicí roku se stala Martina Hajdyla Lacová za svůj výkon v představení SuperNaturals, které vytvořila spolu se Stano Dobákem. Martina zaujala neuvěřitelnou přesností pohybu a obrovskou výrazovou škálou. Svou osobností a energií bourá hranice představitelného a je třeba dodat, že zvítězila s výrazným bodovým rozdílem.

Cenu za světelný design, kterou udílí tříčlenná odborná porota letos v čele s polskou světelnou designérkou Katarzynou Łuszczyk, získal Adam Uzelac za inscenaci Phrasing the Pain pro 420People, pro niž tvořil světelný design společně s choreografkou Ann Van den Broek. Cenu zaštiťuje Institut Světelného Designu.

Cena za management v tanci

Od příštího roku bude udílena ještě jedna cena. Ponese název Cena za management v tanci, ale zaslouží si jistě i avizovaný podtitul: Český ĎagiLEV. Jejím patronem je Jiří Opěla.

Ocenit by měla manažery, kteří se výrazným, inovativní způsobem zasloužili o vznik díla, repertoáru, úspěchu uměleckého souboru, divadla, festivalu či jiného projektu v oblasti tance, či významným způsobem zkvalitnili podmínky pro český profesionální tanec a jeho dobré jméno v zahraničí. Laureát získá 10 tisíc korun a věcnou cenu zpracovanou známým českým výtvarníkem Bořkem Šípkem.

Ceny pro vítěze kategorií Tanečník / Tanečnice roku, Taneční inscenace roku a Cena diváka navrhla a vyrobila umělecká skupina Posedlí. Sošku pro light designéra vytvořila Eva Nováková.

Festivalová porotaZahraniční členové poroty
• John Ashford (UK), ředitel Aerowaves
• Birgit Berndt (SWE) – umělecká ředitelka pro oblast tance NorrlandsOperan Umeå
• Suzy Blok (NL) – umělecká ředitelka holandského produkčního domu Dansmakers
• Roberto Casarotto (IT) – ředitel tanečních projektů Centra per la Scena Contemporanea di Bassano del Grappa (CSC) a Festivalu Operaestate Veneto
• Bush Hartshorn (DK) – nezávislý producent / kurátor, mentor a dramaturg zaměřující se na práci s mladými umělci
• Katja Somrak (SLV) – zástupkyně ředitele a členka umělecké rady Tanečního divadla Ljubljana (Plesni Teatr Ljubljana)

Čeští členové poroty
• Petra Hauerová – choreografka, tanečnice a taneční pedagožka
• Yvona Kreuzmannová – předsedkyně Tance Praha
• Ewan McLaren – programový ředitel divadla Alfred ve dvoře
• Markéta Perroud – spoluředitelka festivalu Tanec Praha
• Nina Vangeli – taneční publicistka

Porota světelného designu
• Katarzyna Luszczyk (PL)
• Ján Ptačin (SK)
• Patrik Sedlák (CZ/SK)

Čtěte také: Porotce České taneční platformy Ján Ptačin: Světlo vytváří prostor kolem nás