Svá díla tvořil podle pamětníků v klidné a přívětivé atmosféře, variace vznikaly přímo na sále inspirovány tanečníky. Stejně tak Serenáda prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a vylepšení v kontextu zvyšující se laťky mistrovství konkrétních interpretů. Balet začíná scénou, kdy na jevišti stojí nehnutě 17 tanečnic, divák vnímá jejich absolutní klid a atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce. Následující dění na scéně je pak vizualizací samotné hudby.
Svěcení jara
Baletní duet Separate Knots Emanuela Gata je první spoluprací uznávaného izraelského choreografa s Baletem Národního divadla. Přestože tanec provází podmanivá hudba Fryderyka Chopina, Gat říká, že rozhodně netvoří choreografie s úmyslem znázornit hudbu. "Choreografie je nezávislá forma myšlení a výrazu, zahrnující mnohem více než hudební inspiraci. Dávám přednost choreografickému postupu, který poskytuje tanečníkům jistý prostor, v němž se mohou plně vyjádřit a projevit svou osobnost," uvedl.
Až na hranu svých fyzických možností se podle svých slov před premiérou dostávají tanečníci ve Svěcení jara Glena Tetleyho (1926 až 2007). Tetley pracoval s věhlasnými tanečními soubory a snažil se o fúzi klasického baletu s moderním tancem. Miloval čistotu a přesný tvar, jeho díla jsou dodnes velkou výzvou pro interprety. Jsou fyzicky velice náročné, což dokázal i dnešní večer.
Fantastická rekonstrukce pohanského rituálu
Svěcení jara patří od doby svého prvního uvedení k bouřlivým dílům a jeho historie je svázána s výjimečnými osobnostmi. Autorem původní choreografie na hudbu Igora Stravinského je Vaclav Nižinskij. Dějově je balet fantastickou rekonstrukcí pohanského jarního rituálu, skandál způsobila ale i tehdy novátorská hudba s užitím disonance.
Někteří choreografové se ale inspirují jen Stravinského hudbou, jako je tomu třeba u slavné kanadské choreografky Marie Chouinardové. Její soubor má inscenaci v repertoáru 20 let, před třemi lety ji osobně uvedla v Praze. Slavná skladba se sice jmenuje Svěcení jara, ale je "svěcením" samé podstaty světa, čehosi, co bylo "dávno předtím, na počátku života, vesmíru, Země, člověka…," řekla tehdy novinářům. Glen Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. Od té doby trvá nepřetržitá linie uvádění tohoto díla na světových scénách.