Co bude s monumentálním gumovým člunem po skončení výstavy, zatím jasné není. „Bude snaha práci poslat někam dál. Nejspíš to nebude středovýchodní Evropa, ale už dneska jsem byl osloven pár kolegy z prestižních muzeí ze zahraničí, zda by práce potom mohla jet k nim," řekl Fajt. Jedním z těch míst je Brusel.

Čtěte také: Čínský umělec Aj Wej-wej v Praze představí dílo vytvořené pro NG

Druhou možnou lokalitou je New York 

„Což by se nám nesmírně líbilo, kdyby v epicentru Evropské unie takového téma zaznělo. Druhou možnou lokalitou je New York. Jak to dopadne, se neví, kolegové sem přijedou v nejbližší době, aby se na dílo podívali a získali technické informace. Základní výzvou je dostatečná velikost prostoru, to, co máme tady ve Veletržním paláci, nemá každý," uvedl.

Černý člun má na délku 70 metrů a vznáší se zavěšen na lankách ve Velké dvoraně, již celou zaplňuje. Je dosud největším Aj Wej-wejovým dílem, vznikal, jak dnes autor řekl, na několika místech, najednou a vcelku ho sám viděl až v Praze.

Žádná z figur nemá tvář 

Černý materiál, z nějž je člun vyroben, skrývá hliníkovou konstrukci. I s postavami, které jsou do něj přivázané, váží celý objekt přibližně pět tun. Po stranách člunu sedí muži, mezi nimi jsou vtěsnané ženy a děti.

Několik postav uprchlíků je umístněno i mimo člun na podlaze. Topí se v moři a vztahují ruce k lodi. Žádný z černých nafukovacích panáků nemá tvář. Mnohaletý kritik čínského režimu se migraci věnuje několik let a odsuzuje postoj většiny západních politiků k uprchlíkům.