Kultura

5.7.2017

RECENZE: Guns N' Roses bavili přes tři hodiny. Slashovými sóly i Axlovým ječákem

Praha /FOTOGALERIE, VIDEO, ANKETA/ Bezmála 50 tisíc posluchačů si užilo legendu v sestavě, ve které před čtvrt stoletím zářila na Strahově. Bez čekaní a hlavně s jedním z nejslavnějších rockových tandemů v historii: frontmanem Axlem Rosem a kytaristou Slashem, který se udobřil. Zahráli koncert přes tři hodiny dlouhý a zaznělo 31 hitů, včetně cover verzí jiných skupin v novém aranžmá.

5.7.2017

Zemřel spisovatel a scenárista Jiří Svetozar Kupka, bylo mu 95 let

Praha - Ve věku 95 let zemřel v úterý spisovatel a scenárista Jiří Svetozar Kupka. Ve středu to řekla jeho vnučka Veronika Langerová. Psal historické romány, parodoval vědeckofantastický žánr, napsal několik knih pro děti, ale zejména je autorem mnoha scénářům k televizním inscenacím třeba Evžena Sokolovského, Jiřího Adamce, Františka Filipa, Pavla Háši nebo Jiřího Sequense, s nímž spolupracoval na seriálu o majoru Zemanovi.

4.7.2017

Zemřel kytarista Zdeněk Juračka, hrál se Žlutým psem i Kratochvílovou

Ve věku 70 let včera zemřel kytarista kapely Žlutý pes Zdeněk Juračka. Působil v mnoha českých rockových skupinách, mezi které patří i Vítkovo kvarteto, Rebels, George and Beatovens, Tango, Žlutý pes nebo Heval, kde hrál s Janou Kratochvílovou.

3.7.2017

Martin Velíšek na Národní třídě vystavil Mlčení

V Galerii Václava Špály na Národní třídě v Praze vystavuje své obrazy výtvarník Martin Velíšek. Výstava má název Mlčení a je rozdělena do tří částí, v nichž se téma přehlídky různě projevuje. Výstava potrvá do začátku září.

3.7.2017

Barbara Benishová poukazuje na boj indiánů proti ropovodu

Praha - V pražské čtvrti Holyně vystavuje od pondělí v kapli svatého Jana Křtitele česko-americká umělkyně Barbara Benishová. Autorka se po 35 let věnuje tvorbě spojené s občanským aktivismem.

3.7.2017

Guns N' Roses jsou tu: Axl Rose už nechodí pozdě a se Slashem se usmířil

/VIDEO/ Na letišti v Letňanech zítra zařádí Guns N' Roses. Nejen Pražané nemají na Axla Rose příliš dobré vzpomínky. V paměti ještě mají jeho pozdní příchod z roku 2010. Před rokem to zčásti napravil, když pokorně zaskakoval v AC/DC Briana Jonese, kterého opustily hlasivky. Spolu s jeho mateřskou kapelou se představí kapely Jesse Jo Stark a Biffy Clyro.

3.7.2017

Foglar patří mezi nejprodávanější autory literatury pro mládež

Praha - Odkaz ideálů přátelství a rovnosti z knih Jaroslava Foglara, od jehož narození uplyne 6. července 110 let, stále oslovuje nejen starší generaci. Jen málokdo nezná alespoň nějakou z jeho knih Hoši od Bobří řeky, Když duben přichází, Záhada hlavolamu, Chata v Jezerní kotlině či Tajemná Řásnovka nebo hrdiny legendárního komiksu Rychlé šípy. Foglar zpočátku spolupracoval s vydavatelstvím Melantrich, jeho kompletní dílo včetně souborného vydání Rychlých šípů vydalo nakladatelství Olympia.

3.7.2017

Festival Prague Proms dnes nabídne ČNSO s Liborem Peškem

Šéfdirigent Českého národního symfonického orchestru (ČNSO) Libor Pešek vystoupí dnes na festivalu Prague Proms na koncertu složeném z jeho nejoblíbenějších skladeb. Program koncertu nabídne Preludium k Faunovu odpoledni Clauda Debussyho a Koncert pro klavír a orchestr a dvě suity z baletu Maurice Ravela. V Obecním domě povede Pešek ČNSO včetně smíšeného sboru. Jako host zahraje klavírista Ivo Kahánek.

3.7.2017

Trumpetista Laco Deczi: Doma jsem tam, kde mám kamarády

/ROZHOVOR/ Hudba léčí, když ji má v péči Laco Deczi, zpívá v nové písničce kapela Wohnout. Zeptat se trumpetisty s americkým pasem, slovenskými kořeny a barvitou českou minulostí na jeho „léčitelské" metody není snadné. Na turné je vytížen na sto procent.

2.7.2017

Ředitel ND Burian: Bez dotací by Shakespeare a Moliere nepřežili

Praha - Přestože Národní divadlo (ND) v Praze už plánuje představení na rok 2019, nemá jako příspěvková organizace ministerstva kultury ještě vyřešený rozpočet na příštím sezonu. Podle ředitele ND Jana Buriana je potřeba přejít na systém dlouhodobého smluvního financování běžného v Evropě. Rozpočet ND činí více než miliardu korun, přičemž si "Zlatá kaplička" musí vydělat téměř 40 procent rozpočtu, více než divadla v mnoha okolních zemích.

2.7.2017

NG postupně zpřístupní na webu všechny své sbírky

Praha - Národní galerie v Praze od podzimu zpřístupní na internetu veškeré své sbírky. Umožní to navýšení rozpočtu na letošní rok, kdy NG oproti státní dotaci, jež se léta téměř nemění a činí asi 250 milionů korun, získala prostřednictvím poslanců 50 milionů korun. Po přibližně 20 milionech použije NG na akvizice a na opravy svých budov, osm milionů pak na zmíněnou digitalizaci a edukativní programy.

2.7.2017

Připravuje se největší výstava české divadelní fotografie

Praha - Nejrozsáhlejší výstavu české divadelní fotografie připravují na příští rok Institut umění - Divadelní ústav a Národní muzeum. Výstava bude mapovat historii oboru od druhé poloviny 19. století až po současnost a stane se součástí oslav stého výročí založení Československa. Uvádí to Divadelní ústav na svém webu.

29.6.2017

Výstava ukazuje přestavby Hradu ve 20. století

Praha - V Jižních zahradách Pražského hradu je ode dneška instalována výstava, která ukazuje úpravy Hradu ve 20. století. Veřejnost je má spojené především se jménem slovinského architekta Josipa Plečnika, který na tam pracoval na pozvání prezidenta Tomáše Garigua Masaryka.

29.6.2017

Howard s ČNSO v pátek vystoupí ve Varech, na podzim v Praze

Praha - Jeden z nejúspěšnějších hudebních skladatelů Hollywoodu James Newton Howard dnes v Praze zahájil zkoušky s Českým národním symfonickým orchestrem (ČNSO). Držitel ceny Grammy, který byl osmkrát nominován na Oscara, s ČNSO vystoupí v pátek na zahajovacím koncertu 52. ročníku karlovarského filmového festivalu.

28.6.2017

Na Dvořákově Praze Jiřího Bělohlávka nahradí Hrůša a Altrichter

Praha - Tři koncerty, které měl na letošní Dvořákově Praze s Českou filharmonií řídit Jiří Bělohlávek, se uskuteční v plném rozsahu. Requiem Antonína Dvořáka 13. a 14. září provede se sólisty a Pražským filharmonickým sborem Jakub Hrůša. Přední český orchestr pak bude 20. září dirigovat Petr Altrichter s programem, který v sobě symbolicky spojuje mistrovská díla dlouholetých přátel Antonína Dvořáka a Johannese Brahmse. Média o tom ve středu za pořadatele informovala Silvie Marková.

28.6.2017

Inscenace Olga/Horrory z Hrádečku získala Ravenhillovu cenu

Praha - Nejoceňovanějším divadelním projektem končící sezony se stala inscenace nazvaná Olga/Horrory z Hrádečku, kterou Divadlo Letí uvádí v pražské Vile Štvanice. V anketě Divadelních novin se stala Inscenací roku, herečka Pavlína Štorková nominovaná za svůj výkon na Thálii získala Cenu divadelní kritiky. Ve stejné anketě časopisu Svět a divadlo se text Anny Saavedry a režisérky Martiny Schlegelové stal nejlepší poprvé uvedenou českou hrou. Režisérka nyní dostala Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu.

28.6.2017

Bělohlávka v ČF nahradí dirigenti Altrichter, Hrůša a Netopil

Praha - Část závazků České filharmonie (ČF) v Praze i v zahraničí po úmrtí Jiřího Bělohlávka převezmou dirigenti Petr Altrichter, Jakub Hrůša a Tomáš Netopil. Vedení ČF se snaží zajistit, aby domluvené programy doznaly co nejméně změn, řekl dnes v rozhovoru s ČTK generální ředitel ČF David Mareček.

27.6.2017

KRÁTCE: V trojské zoo se narodilo první mládě tamarína bělovousého

Praha - Nyní si užívá střídavou péči rodičů. Zoo je jednou ze tří zahrad v Evropě, kde se tento vzácný druh chová. Po celém světě jich v zajetí žije jen dvacet. Návštěvníci můžou mládě spatřit nyní v expozici v pavilonu goril.

27.6.2017

Výstava ukáže Boudníkovy experimentální grafiky od rané tvorby

Praha - Průřez grafickou tvorbou Vladimíra Boudníka, jednoho z nejoriginálnějších českých umělců 20. století, představí výstava v Muzeu hlavního města Prahy.

26.6.2017

Supraphon prezentoval nové komorní nahrávky a ocenil Růžičkovou

Praha - Platinovou desku za pozoruhodný přínos do Zlatého fondu Supraphonu v pondělí v pražském Rudolfinu převzala Zuzana Růžičková. „Supraphon si dokázal zachovat tvář bojovníka za komorní hudbu, který chrání klasickou hudbu před stohlavou saní populismu tvrdící, že vážná hudba nemá budoucnost," uvedla devadesátiletá klavíristka, cembalistka a hudební pedagožka.

26.6.2017

Výstava ukáže, jak se různá víra projevuje v umění

Praha - Odraz víry v umění v případě judaismu, křesťanství i islámu ukazuje výstava Víra a krása. Od pondělí do 14. července v centru Alfirdaus v Praze 8 ukazuje, jak jsou zobrazovány věci víry v různých náboženstvích, upozorňuje na odlišnosti i společné rysy. „Cílem výstavy je také dát prostor k zamyšlení, jak a proč vyjadřovat krásu víry," uvedla o výstavě, kterou společně pořádají křesťané, židé a muslimové, Jana Vondrová z Českobratrské církve evangelické.

25.6.2017

OBRAZEM: Karlín uvítal United Islands

Praha - Jeden z největších mezinárodních multižánrových hudebních festivalů United Islands of Prague už po čtrnácté proběhl v Praze. Letos spojil síly s Karlínem, který zároveň oslavil 200. výročí svého založení. Pódia se z historického centra města přesunula právě sem. Hrálo se na Karlínském náměstí  i na Rohanském ostrově a čtvrť, dnes považovaná spíše za úřednickou, tak netradičně a příjemně ožila.

25.6.2017

Tanec Praha uvede duet pro litevskou a britskou tanečnici

Praha - Duet pro dvě tanečnice, dílo francouzského choreografa Rachida Ouramdana, uvede v neděli večer festival Tanec Praha v Divadle Archa. Jeho choreografie je intimní a prostou sondou do života dvou tanečnic, jež mají mnoho let blízko k jeho práci, a vyzdvihuje sdělnost, jednoduchost a čistotu pohybu. V představení Tordre tančí litevská tanečnice Lora Juodkaiteová a Britka Annie Hanauerová, která má protézu ruky.

24.6.2017

Téma Hamleta? Oběť za pravdu může být ohromná

Praha - S postavou Hamleta se Jaroslav Plesl setkal už před lety tehdy ji nastudoval v Dejvickém divadle. Nově (od 27. června) se jako Kralevic dánský bude objevovat v prostoru před Míčovnou v Královské zahradě Pražského hradu. Hlavní novinka letošních Letních shakespearovských slavností bude v červenci čtyřikrát k vidění i na nádvoří brněnského hradu Špilberk.

24.6.2017

Zlé i dobré časy pražských vil

Praha - Winternitzova vila. Poslední realizovaný objekt slavného architekta Adolfa Loose, nazývaný též Béžová princezna, najdete na pražském Smíchově.

24.6.2017

OBRAZEM: Sting zahrál v Praze své největší hity

Vystoupením legendárního zpěváka Stinga vyvrcholil první den hudební akce Metronome Festival Prague. Do areálu pražského Výstaviště v pátek dorazilo na tisíce návštěvníků.

23.6.2017

Festival Metronome má Stinga i vlastní tramvaj

Prvním tuzemským festivalovým koncertem Stinga vyvrcholí dnes večer první den Metronome Festivalu Prague. Hudební přehlídka láká do pražského festivalového areálu na Výstavišti tisíce návštěvníků. Aby se pohodlně dopravili na festival i domů, nechal dopravní podnik posílit MHD v Praze. Metro i tramvaje budou jezdit častěji a dokonce přibyde speciální festivalová tramvajová linka č. 40.

23.6.2017

OBRAZEM: Na náměstí Václava Havla se konalo třicetihodinové představení Momentum

Praha - Tanečnice Miřenka Čechová a Sabine Seumeová pokračovaly v pátek odpoledne na pražském náměstí Václava Havla (dříve piazzeta Národního divadla) ve třicetihodinovém představení Momentum. Představení inspirované japonským tanečním uměním butó, které nabízí zamyšlení nad každodenní uspěchaností života, začalo 22. června odpoledne.

22.6.2017

Česká filharmonie koncertovala pod širým nebem v rytmu jazzu

Praha - Tisíce lidí ve čtvrtek na zaplněném Hradčanském náměstí v Praze sledovaly koncert České filharmonie (ČF), která si na závěrečný koncert 121. sezony pozvala soubor Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s trumpetistou Wyntonem Marsalisem. Podle policie v teplém počasí dorazilo přes 5000 posluchačů. Mnozí z přítomných se museli spokojit s místy ke stání. Část lidí si sedla přímo na dlažbu, a protože někteří vytáhli i občerstvení, připomínala část hlediště velký piknik. Vstup na koncert byl volný.

22.6.2017

Na závěr 121. sezony zahraje ČF pod širým nebem s Marsalisem

Praha - Na Hradčanském náměstí v Praze se ve čtvrtek večer pod širým nebem uskuteční tradiční závěrečný koncert 121. sezony České filharmonie (ČF). Program bude tentokrát ve znamení jazzu.