Facebook, Instagram, Twitter i YouTube. Na všech komunikačních platformách, které v současnosti „frčí“, má náskok letenský klub. Někde až trojnásobný, co se týče počtu odběratelů.

Po sedmnácti letech nastoupil Tomáš Rosický v základní sestavě Sparty a po sedmnácti letech vsítil v jejím dresu gól.
Sparta neoslnila. K výhře jí pomohla Rosického branka

Slavia spoléhá na odkazy na jiné weby

„Nechci nijak přiživovat fotbalové vášně, ale je vidět, že například na Facebooku si vede lépe Sparta. Sešívaní spoléhají na odkazy na jiné weby, kdežto její rival motivuje fanoušky k aktivitě přímo na stránce,“ říká mediální analytik a expert přes sociální sítě Filip Rožánek, šéfredaktor týdeníku Marketing a Media.

Jako příklad uvádí anketu ze stránek letenského klubu. „Před derby nechali hlasovat, jestli lidem více chutnají bonbony Sparta, nebo Slavia. Je to triviální, ale účinné. Stránka pak žije,“ vysvětluje.

Erich Brabec.
Erich Brabec: Odchod za Slavie byl moc těžký, už jsem ale sparťan

Dobrá sebeprezentace 

Letenský klub tak má na Facebooku více fanoušků než třeba česká fotbalová reprezentace. Tato platforma je zatím stále nejoblíbenější. Na příkladu posil ze zahraničí je však vidět, že velký boom zažívají také další komunikační kanály.

Semih Kaya má na Twitteru třicetkrát víc odběratelů než celý klub, ve kterém zakotvil. Ten vládne i Instagramu s více než tři sta tisíci followery. Absolutním vítězem je pak slávista Stoch s jeden a půl milionem facebookových obdivovatelů.

Hráči Sparty.
Sparta nezvládla přesilovku

Krok před Twitterem je Instagram

„Twitter je v Česku spojen spíše se zpravodajstvím, v zahraničí je jeho pozice silnější. Osobnosti ho berou jako součást sebeprezentace. Glosují utkání, reagují na sebe navzájem. V USA na něm například „bojovaly“ baseballové kluby, kdo lépe splní přání holčičky s bionickou protézou ruky, která chtěla provést slavnostní nadhoz. To je šikovná PR práce,“ nabízí Rožánek další zajímavý příklad.

O krok před Twitterem je Instagram, oblíbený je také Snapchat. Na obou můžete nahlédnout do soukromí sportovců obrazovou formou. „Obecně platí, že bodují platformy, které jsou hodně vizuální a dá se přes ně sdílet video,“ uvádí.

Přešlapy na sítích 

Ve sportovním světě není nouze o zjitřené emoce, které občas přináší i nešťastné výroky právě na sociálních sítích. Loňský duel mezi Spartou a Brnem poznamenala chyba čárové rozhodčí, kterou pak Lukáš Vácha poslal na Twitteru ke sporáku.

„Zapojení sportovců dá vždycky komunikaci osobní ráz. Na druhou stranu všichni víme, že u některých je lepší, když mlčí. Emoce ke sportu přirozeně patří, ale chce to naučit hráče, co nemají komentovat, aby nepoškozovali klub,“ varuje.

Hráči Sparty. Ilustrační foto.
Sparta sází na nesprávné lidi. Křetínský se nechal oblbnout

Neztratit nervy ani trpělivost 

Z druhého tábora je velmi aktivní nejvyšší muž Slavie Jaroslav Tvrdík, ne vždy ku prospěchu klubu. „Jedno ze základních pravidel je neztratit nervy, nadhled ani velkorysost. A toho by se měl držet i on. Sociální sítě mají paměť a mohlo by se mu to později vrátit,“ tvrdí Rožánek.

A z koho by si měly vzít sportovci příklad? „U Petry Kvitové je vidět, že nejde o vypulírovanou produkci marketingové agentury, ale statusy jsou její. Legendární je samozřejmě Jágrova hokejová rodina. Za zmínku stojí i Vavřinec Hradilek, který se nebojí politických komentářů,“ dodává.

Hráči Sparty.
Smích, pláč a realita. Sparta ukázala, že nemá kouzelníka

Pražská S na sociálních sítích. Infografika. Zdroj: Redakce