Vedení této firmy ale upozorňuje na to, že Správa a údržba silnic nemůže samostatně rozhodovat o tom, jaké opravy a údržbářské práce jsou v dané chvíli v kraji nejpotřebnější. „Silnice jsou ve vlastnictví Středočeského kraje a ten rozhoduje o tom, kolik peněz a do čeho se bude investovat,“ říká náměstek ředitele Správy a údržby silnic v Kladně František Srolík.

Kraj sice hradí modernizaci silnice mezi Roztokami a Prahou, která přijde na téměř čtvrt miliardy, na komunikaci v obci samotné ale už nezbývá. „Bohužel v současné době nemáme peníze na to, abychom silnici rekonstruovali celou,“ říká mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.

Přestože v současné chvíli opravy naplánovány nejsou, hodlá prý Středočeský kraj neutěšenou situaci řešit. „Na základě informace o špatném stavu silnice vedoucí Roztokami, kterou se dozvídáme od vás, budeme informovat kladenskou Správu a údržbu silnic. Oni by měli v rámci běžné údržby nerovnosti a výmoly v silnici spravit,“ slibuje Deníku Kupka.

To, že úředníci kraje problém neřeší, připisuje Vavřínová svým předchůdcům. „Tlaky ze strany roztocké radnice podle mě nebyly v minulosti dostatečné a to považuji za jednu z chyb bývalého vedení, říká starostka.

Na otázku, zda by nebylo účelnější svěřit silnici vedoucí Roztokami do správy samotné obci, odpovídá Kupka záporně. „Šlo by o významný precedens a nejsem si vůbec jistý tím, jestli by si město se správou dokázalo poradit. Nejde totiž pouze o to rekonstruovat vozovku, ale i o průběžnou zimní i letní údržbu silnice. A obávám se, že vzhledem k její délce by to obec vyšlo na velké peníze,“ říká tiskový mluvčí. Starostka obce mu dává za pravdu. „Máme problémy starat se i o drobnější cesty, které patří městu,“ říká. Peněz v městské kase je málo a jinak není kde brát. Finančních dar od Letiště Praha, které letos Roztoky dostaly jako kompenzaci za hluk z leteckého provozu, použila radnice na vyřešení jiného palčivého problému obce. Vybudovány byly některé chodníky, aby se snížila prašnost.

Rezervy v horní části města

A co konkrétně se dá na hlavní roztocké silnici kromě kvality vozovky ještě zlepšit? Podle vedení radnice by pomohlo její rozšíření. Problémy začínají hned po vjezdu do města. „Nádražní ulice procházející dolní částí Roztok se nijak rozšířit nedá a serpentina nad ní je v podstatě nenahraditelná. Silnice by se ale dala rozšířit v úseku od náměstí až po výjezd města směrem na Přílepy. Komunikace je tam dvouproudová a vedle ní je pás zeleně, který by mohl být využit pro rozšíření,“ říká Vavřínová. S širší silnicí v těchto místech podle ní počítá i územní plán. Otázkou tak vlastně zůstává jen to, kdy bude ochoten Středočeský kraj poskytnout na úpravy peníze.

Kromě toho čekají na modernizaci i křižovatky hlavní ulice. „Funkční křižovatka by určitě měla vzniknout na náměstí. Panují ovšem neshody v tom, zda by měla být průsečná nebo kruhová. Výsledná varianta by měla být vybrána s ohledem na to, aby byla respektována celková koncepce rozšiřování komunikace,“ říká starostka. Důležitá je i křižovatka ulic Lidické a Přemyslovské, odkud vede hlavní silnice do Žalova. Zde by měla stát kruhová křižovatka. „Snažím se vyvíjet na Středočeský kraj tlak. Zatím ale neexistuje žádný projekt a jednání jsou obtížná,“ říká Vavřínová.

Silnice je nejprve nutné zmapovat

Kromě hlavní silnice místní obyvatele trápí i neuspokojivý stav menších obslužných komunikací, které patří městu. Ty jsou plné děr a často mají jen šotolinový povrch. „Městský rozpočet na všechny opravy nemá,“ opakuje Vavřínová. Problém je podle ní i v tom, že město dodnes nemá pasportizaci komunikací. „Kompletní plán města, na kterém by byly silnice rozděleny do kategorií podle povrchu a okolních chodníků, chybí znatelně. Po šestnácti letech, kdy s tím nikdo nic nedělal, jsem zmapování konečně zadala,“ říká starostka.

Velkým problémem města, který stav komunikací významně ovlivňuje, je odvodňování Roztok. „Plán odvodnění je nutné vypracovat pro případy havárie dešťové stoky. Ta je v katastrofálním stavu a ohrožuje nejdůležitější silnici ve městě.Vpřípadě havárie by totiž v podstatě nebylo možné projet z horní části města do části spodní,“ upozorňuje Vavřínová.

Špatný stav Roztockých silnic negativně ovlivňuje i špatná dopravní situace i v širokém okolí Roztok. Silnice ničila především nedávná dvouměsíční výluka dopravy kvůli ekologické havárii v obci Černý Vůl. Centrem Roztok totiž po celou dobu projížděly stovky těžkých nákladních aut denně.