Přesuny místo učení

Neustálé přesuny ubírají čas, který by pedagogové měli věnovat výuce. Místo toho tráví hodiny dozorem nad dětmi, přecházejícími z budovy do budovy. „V praxi to znamená, že učitelky a vychovatelky převádějí děti po městě na tělesnou výchovu do městské sportovní haly nebo do hlavní školní budovy, kde sídlí druhý stupeň, dále do školní jídelny a do školní družiny,“ popsala ředitelka školy Svatava Škroníčková.

„Učitelé mající dozor ve školní jídelně absolvují „běh na 1 km“ ihned po zvonění, aby tam byli dříve než děti z bližších budov. Pedagogové stále přenášejí z budovy do budovy pomůcky, které potřebují k výuce, případně se děti stěhují za pomůckami, které nelze přenášet,“ pokračovala ředitelka.

Všechny děti se během týdne přesouvají po městě minimálně dvakrát denně a ve dnech, kdy mají tělocvik, přecházejí i pětkrát, což znamená i dva kilometry denně. „Pokoušeli jsme se prosadit zákaz průjezdu pro nákladní dopravu na ulici 17. listopadu, ale příslušné úřady to odmítly, protože neexistuje objízdná trasa,“ řekla Deníku starostka města Adriena Mrázová. V praxi to znamená, že děti denně při cestě na oběd musejí křižovat komunikaci plnou aut.

Není to ale jediný problém říčanské školy. Už dávno její kapacita nedostačuje počtu žáků a nárokům na moderní výuku. Nedostatek prostoru způsobil, že odborné učebny ustoupily normálním třídám. „Norma je 4,6 čtverečníoh metru zastavěné plochy na žáka a 345 čtverečních metrů pozemku, realita v naší škole je 2,98 čtverečního metru zastavěné plochy a 8,7 čtverečního metru pozemku, takže nesplňujeme vyhlášku,“ uvedla starostka.

Peníze jako zásadní problém

„Škola je sto let stará, sice se o ni pečlivě staráme, takže jako škola slouží dodnes, ale počítám, že do oprav bude třeba investovat zhruba 28 milionů korun,“ pokračovala. „Peníze jsou ten zásadní problém. Potřebujeme novou školu, aby se stávajícím dvěma ulevilo, ale nikdo nám je nechce dát,“ povzdechla si starostka.

Stávající školy se podle jejích slov nedají rozšiřovat, jediné řešení je postavit zbrusu nové zařízení. Na nečekané problémy však město naráží při zajištění financování stavby. Přestože jsou říčanské školy plné, ministerstvo to příliš nezajímá. Ministerstvo financí městu nejdříve peníze přislíbilo, ale nakonec odpovědělo, že má peníze pouze na rekonstrukce stávajících zařízení, a ne na novou výstavbu. „Město je ochotné se na stavbě podílet více než čtyřiceti procenty, ale samotné na to prostě nemá,“ sdělila starostka. „Jsme závislí pouze na ochotě ministerstva dotovat investiční náklady, protože ani do žádného z evropských programů se nehodíme,“ pokračovala. Pochválila si naopak zájem kraje, který finance přislíbil, a hlavního města Prahy, které městu zadarmo věnovalo pozemek, na kterém by v budoucnu škola mohla stát.

Situace je varující. V Praze děti v některých čtvrtích ubývají, ale v Říčanech naopak přibývají. Za posledních pět let se do Středočeského kraje přestěhovalo z Prahy 60 tisíc lidí a nemálo si jich vybralo Říčany a okolí. Současně se rodí děti silným ročníkům ze sedmdesátých let. „Příliv lidí a baby boom nám dnes naplnil školky a za tři roky bude problém ve škole,“ vysvětluje své obavy starostka. „Školka není povinnost, ale podle zákona musíme zajistit základní vzdělání a na to je potřeba víc míst ve školách, aby bylo zajištěno kvalitní vzdělání,“ doplnila. Dodala, že Říčany jsou na prvním místě v porodnosti v kategorii měst nad deset tisíc obyvatel.